Klart for ny Vise- og lyrikkfestival

10.03.2009
68-erne husker den som det var i går. Andre har sett falmede bilder eller tv-klipp
av Vise- og Lyrikkfestivalen i Haugesund. Nå er det dags for en ny festival 22. og 23. mai 2009.

Vise- & lyrikktradisjonen har dype røtter i Haugesund og på Vestlandet. Noen mener man kan trekke linjene helt tilbake til vikingtiden, da Haugalandet var Norges kongesete. I så måte blir skaldekunst og harpespill – sentrale deler av vår eldste kulturarv og de ypperste av i alt 7 vikingdyder – regnet som forløpere til det vi i dag kaller lyrikk og visesang, sier festivalsjef Frank Krogh Kongshavn. Han står bak satsingen sammen med Helge Toft og Bjørn Dybdahl, og har som første mål å hanke inn en halv million kroner til prosjektet.

Dette blir ingen dyr festival. Den strekker seg over to dager (fredag og lørdag)

Den opprinnelige Vise- & lyrikkfestivalen som varte fra 1970 til 1972 antas å være Norges første moderne festival og samlet over 12 000 tilreisende gjester det siste året. I tillegg til den nostalgien som knytter seg til festivalen i Haugesund, har den også en høy status blant det som i dag er ledende aktører innenfor kunst- og kulturlivet over hele landet, mener Kongshavn.

- Den opprinnelige festivalen er et synlig tegn på at vise- og lyrikktradisjonen har stått sterkt i Haugesund og på Vestlandet helt frem til vår tid. I dag er Kolbein Falkeid og Vamp ganske klare bevis på at tradisjonen fortsatt er levende, og gjennom dem er den også vår største kulturelle eksportvare. Vi ønsker å oppmuntre til fornyelse av det poetiske, tekstbaserte uttrykket de representerer. Alt ligger til rette for å markere Haugalandet som et arnested og en aktuell scene for denne kunstformen.

Vi legger opp til et variert og spennende program – fullt av små og store overraskelser – med visesangere, lyrikere og mer alternative tekstformidlere, alt fra lovende debutanter til gamle ringrever, av aller beste merke. Som nevnt har festivalen en høy status i den kulturelle offentlighet, noe som gjør det relativt enkelt å trekke store, etablerte forfattere/artister til å opptre. Like fullt får vi utvetydig positiv respons fra yngre generasjoner av lyrikere og visesangere, en yrkesgruppe som stadig fornyer seg og er i sterk vekst, sier Kongshavn, som foreløpig holder artistnavnene til årets festival tett til brystet.
- Det mest er klart, men vi vil foreta en felles lanseriing når vi har alle avtalene i boks, sier festivalsjefen.