Motebyen runder to milliarder

04.02.2009
Først Oslo- så Haugesund. Ingen norske byer slår sildabyen i mote. I år vil omsetningen i moteselskapene B.Young, Conseptor og Risøe komme opp i rundt to milliarder kroner.

AV EGIL SEVEREIDE
Men mens designere og moteskapere slåss om en plass i offentlighetens søkelys, er våre lokale aktører opptatt av å holde en lav profil. De er haugalendinger, og treffes tilfeldig. Men de er også konkurrenter. Det var ikke mulig å få samlet John Gilbert Helgeland, Stein Lande og Asbjørn Fjeldheim rundt samme bord for å snakke om motebyen Haugesund og framtiden. Både Helgeland og Lande har blandet erfaring med medieeksponering. Men hver for seg er de villige til å lette litt på sløret.

En annen grunn til at de ikke har et definert behov for oppmerksomhet er at de har et nasjonalt og internasjonalt arbeidsfelt.

Conseptor, for eksempel, har Danmark som sin hovedbase, nærmere bestemt byen Kolding. Der holder Stein Lande & Co. i øyeblikket på å bygge nytt hovedkontor på 5000 kvadratmeter. I Kolding sitter designere, selgere og den administrative ledelse i de tre selvstendige selskapene CNS Group, Numph og DND. De går for egen maskin. Lene V holder til i Oslo. Også det selskapet går for egen maskin. Men det er i Haugesund de store beslutningene tas. I Veritas-bygget på Risøy styrer Stein Lande hele konsernet gjennom morselskapet Conseptor. Derfra tas de strategiske avgjørelser om ekspansjon og oppkjøp i Norge, i Skandinavia og andre land. Men du ser verken klesplagg eller prøverom. De 20 ansatte jobber kun med finans,it og andre støttefuksjoner.

Også John Gilbert Helgeland har øynene rettet mot Danmark. Derfra styres B.Youngs internasjonale virksomhet. Helgeland har rettighetene for Norge, men markedsføring og profil håndteres av danskene. Fra B.Youngs lokaler på Norheim styres økonomi og salg over hele Norge. Her er det norske ” hovedkvarteret” plassert med rundt 20 ansatte. B.Young-kjeden i Norge er svær; nær 800 ansatte og med en totalomsetning på over en milliard kroner.

Like over gata sitter Asbjørn Fjeldheim, sjefen i Risøe, og kompanjong Jonas Simonsen. De har gjort Haugesund til sin base og herfra styres 34 klesbutikker over store deler av landet. Risøe er det minste av de lokale moteselskapene, men har ekspandert kraftig etter starten for tre år siden.

Haugesund-regionen kan altså skryte av å ha hovedkontor til tre betydelig aktører i det norske motemarkedet. Det er oppløftende etter en periode der regionen har opplevd en filialisering, d.v.s. at hovedkontorsfunksjoner er blitt flyttet ut av regionen.
Men hvilke synergier gir det? Hva kjøper selskapene av varer og tjenester? Hva betyr de for Haugesund og Haugalandet?

La oss begynne med ”nykomlingen” Risøe, som valgte å flytte fra Oslo til Haugesund. I følge Asbjørn Fjeldheim benytter selskapet seg i stor grad av lokale leverandører til sin nasjonale virksomhet. Selskapet Butikkservice står for innredning av butikkene, DHR Reklame tar seg av all annonseprofilering og Geir Øyvind Gismarvik i Fotogen står for all fotografering. I tillegg bruker Risøe lokale modeller. På toppen av det hele skal selskapet nå flytte vareimporten fra Oslo til Haugesund, og kjøre nye kolleksjoner med Schenker til butikker i Oslo, Stavanger og Trondheim via Johs. Sundfør.

B.Young arrangerer en årlig motemesse i Haugesund, som samler nærmere to hundre butikksjefer og selgere fra hele landet. Selskapet har også et suppleringslager i regionen, og kjøper en del rekvisita fra lokale leverandører. I tillegg kan kemneren i Karmøy ta i mot 6-7 millioner kroner i arbeidsgiveravgift hvert år, fordi selskapet har forretningsadresse her for rundt 400 butikkansatte over hele landet. I tillegg mottar kommunen mange millioner kroner i skatt på overskudd fra selskapene.

Conseptor er det lokale selskapet som er mest internasjonalisert. 20 prosent av selskapets omsetning hentes fra Norge, resten internasjonalt. Stein Lande & Cos øyne er i stor grad rettet mot Danmark, der selskapet er blant de 10-15 største aktørene.
Det er egentlig ingen forretningsmessig grunn til at selskapets hovedkontor skal ligge i Haugesund. Men det gjør det, og Stein Lande synes ikke det er noen ulempe. Bortsett fra at det er litt slitsomt å reise.
For øvrig mener Lande at haugalendingene kan kjøpe landets billigste klær. Det er en effekt av at tre store moteselskaper er etablert her.