Rekordvekst krydrer 100 års-jubileum

31.05.2012
I dag feirer malermesterfirmaet Risanger & Sønn sitt 100 års jubileum med over 100 gjester i Rica Maritim. En pen omsetningvekst på 60 prosent hittil i år legger ingen demper på stemningen..
Med 24 ansatte og 6 innleide arbeidere jobber malerbedriftren på høygir. Innehaver Sjur Risanger tenker tilbake og mener at kjøpet av en en andel av gamle Viking brusfabrikks lokaler på Svehaug var en viktig og riktig beslutning - Det var nok det som gav oss mulighet til videre vekst, og etter et par års drift der, åpnet vi Proff-utsalget vårt. Her ble etter hvert Kristin avdelingsleder og vi fikk en vesentlig andel av proff-handelen i Haugesund.   Butikkdriften ble solgt til danske Flügger farve for et lite år siden. Etter denne tid har fokus vært kun på utførende maler og gulvleggerarbeid, og gitt oss den formidable omsetning-økningen på hele 60 % de fire først driftsmånedene i 2012, sier Risanger.   På en dag som denne sender han nok nok varme tanker til sin oldefar med samme navn. Historien starter da Sjur dro fra garden Risogn i Skjold til Sandnes og gikk i malerlære der. Med bestått svennebrev fra 1908 kom han til Haugesund. Her fremstilte han seg for magistraten i Haugesund den 31. juli 1912 for å få utstedt håndverksborgerbrev som malermester. Det er fra denne dato familiebedriften Risanger & Sønn har sin opprinnelse. Mellom grunderen Sjur og dagens eier Sjur er det to generasjoner Risanger som har drevet malerbutikk i Haugesund. Dagens jubilant gleder seg over mange, viktige oppdrag som bedriften nå holder på med:   Aibels to nye kontorbygg og parkeringshus Østensjø og Haglands nye kontorbygg Fjellstemmen terrasse (leiligheter) Suldal Transports nybygg i Aksdal Vedlikeholdskontrakt med Helse Fonna Vedlikeholdskontrakt med AF på Kårstø   Store leilighetsbygg og kontorbygg står også på vår ordrereserve og vi ser lyst på fremtiden, sier dagens jubilant, som ser fram til feiringen med ansatte, kunder og venner i kveld.