Pass på! sier PST

03.09.2020
Datainnbruddene øker. PST i Haugesund ber bedrifter passe på
Saksleder i PST, politioverbetjent Geir Inge Davidsen, ber bedriftsledere og nøkkelpersoner i bedrifter og offentlig forvaltning følge ekstra nøye med. Det gjelder både i forhold til risikoen for datainnbrudd, men også i forhold til påvirkning og forsøk på å verve kontakter politisk og i bedriftsnettverk.

-Vi vet at nasjoner som Russland og Kina er på jakt etter opplysninger om norsk teknologi, og at de er villig til å bruke mange metoder for å oppnå målet. Nylig så vi hvordan en insider ble rekruttert i Veritas. Vi må ikke være naive og tro at slikt skjer ikke hos oss, sier Davidsen, og minner om at Haugesund og Haugalandet har et teknologisk undervannsmiljø med høy kompetanse.

-Det er ikke unaturlig at dette miljøet er interessant for andre land, sier Davidsen som gjerne bistår med informasjon om situasjonen og hvordan man kan forebygge.

- Vi er her og vil gjerne hjelpe bedrifter, og tenker at Næringsforeningen kan være en god arena å kanalisere disse meldingene gjennom, sier Davidsen