Østensjø selger sin eierandel i Edda Wind

02.05.2024
Håvard Framnes, administrerende direktør i Johannes Østensjø dy AS, har stor tro på Edda Winds videre utvikling i et voksende marked.
-En strategisk og naturlig beslutning.
Østensjø Wind AS, et heleid datterselskap av Østensjø, har inngått avtale om å selge 21.300.000 aksjer i Edda Wind ASA for 24,50 kroner per aksje. Etter transaksjonen eier Østensjø ingen aksjer eller rettigheter til aksjer i Edda Wind ASA.

Edda Wind ble grunnlagt av Østensjø og har blitt verdensledende innen markedet for servicefartøy, såkalte Service Operation Vessels (SOVer) og Commissioning Service Operation Vessels (CSOVer), til havvindindustrien. På denne reisen har Edda Wind hentet kapital fra andre investorer, hvilket har redusert Østensjøs eierandel til 19 prosent i forkant av salget ifølge en pressemelding.

-Edda Wind har vært en stor del av vår virksomhet siden 2015 og er en viktig del av vår historie og identitet. Edda Wind ble formet av Østensjø, og vi er stolte av reisen de har påbegynt og hva selskapet har fått til. Det er derfor med blandede følelser vi har besluttet å selge aksjene våre, sier Håvard Framnes, administrerende direktør i Johannes Østensjø dy AS.

Østensjø Rederi AS har bygget og driftet Edda Winds flåte av fartøy siden bestillingen av de to første spesialbygde SOVene i 2015. Som en naturlig del av selskapets vekst og ekspansjon, vil Edda Wind overta full drift av sin voksende flåte fra 1. januar 2025.

-Etter hvert som  Edda Wind fortsetter å vokse og ekspandere, er det ikke bare en strategisk beslutning, men også et naturlig neste steg for Østensjø å selge sin eierandel i selskapet. Vi har imidlertid stor tro på Edda Winds videre utvikling i et voksende marked, sier Framnes.