- Aldri gått med røde tall

20.06.2019
Geir Egil Østebøvik, Imenco-sjef og eier synes det var naturlig å invitere stortingsrepresentant Terje Halleland til jubileet på Scandic Maritim.
Et selskap i godt gjenge feiret 40 år. Imenco ser et spennende marked i offshore havvind.
-Vi hadde en oh-shit! periode for noen år tilbake da markedet gikk imot oss. Men det er jo fint å kunne vise til at selv om vi gikk litt juling, så klarte vi å  begrense skadene. Faktisk har vi aldri hatt røde tall i regnskapet, sa eier og leder av Imenco, Geir Egil Østebøvik i sin tale til ansatte og gjester på jubileumsmiddagen i Scandic Maritim.

Der var også en del av den eldre garde, som var med å starte det opprinnelige Imenco, utskilt fra Knutsen-rederiet industriavdeling på slutten av 1970-tallet. 40-års jubileet var et  kombi-jubileum; 20 år som ingeniørselskap, der dyktige ingeniører skapte produkter som det gikk gjetord om i dykkerbransjen. Et av dem, "checkmate", kan du faktisk finne på Oljemuseet i Stavanger.

-Vi var en gjeng teknokrater, som med god støtte fra miljøer i andre bedrifter fikk anledning til å drive innovasjon og utvikling i et felt vi hadde god peiling på, sa Arne Kinn og Carl Rønnevik, som begge var viktige aktører i denne første Imenco-perioden.

Den andre startet i 1999, da Geir Egil Østebøvik med bakgrunn fra Stolt-miljøet i Haugesund, kjøpte  selskapet og bygget det opp til å bli en stor aktør i leverandørmarkedet for olje- og gass. Fra Stoltenberg-basen på Risøy ble selskapet flyttet til Grinde i Tysvær kommune, der Imenco nå er i ferd med å vri satsingen til ikke bare å omfatte leveranser  til olje- og gassmarkedet, men også posisjoner så vel innen havbruk som havvind offshore.

Selskapet har nå avdelinger i mange land og leverer en rekke produkter som fyllesystemer for helikoptre, dykkersystemer, undervannskamera og løfteutstyr. Selskapet kjøpte for en tid tilbake et selskap  i Skottland, og har ambisjoner om fortsatt vekst i Storbritannia.

Jubileumsfesten ble en verdig markering av aktiv bidragsyter til industrimiljøet på Haugalandet, noe ordfører Sigmund Lier påpekte i sin tale under arrangementet.