- Business as usual

27.05.2015
Markedet i Haugesund og Heiane Storsenter på Stord får nye eiere. Vi vil fortsatt være lokale, sier Arild Kildal Olsen.
Han er eiendomsansvarlig for de to sentrene. I tillegg blir Kilden og Stadionparken i Stavanger og Oasen i Fyllingsdalen berørt av det gigantiske oppkjøpet.

Finske Citycon har nemlig kjøpt Sektor Gruppen, Norges nest største eier og drifter av kjøpesentre. Citycon forsterker med det sin posisjon som det største børsnoterte selskapet med fokus på eie og drift av kjøpesentre i Norden og den tredje største operatøren i Europa. Oppkjøpet på 1,5 milliarder euro gir Citycon eksponering over hele Norden, og øker selskapets brutto eiendelens verdi (GAV) med nesten 50%, fra 3,4 milliarder euro til 4,9 milliarder euro.

- Det at en så stor aktør som Citycon med eiere viser interesse for å satse i det norske markedet tar jeg som et veldig positivt signal på at det vi står for blir oppfattet solid og fremtidsrettet, sier  Kildal Olsen.

Samtidig synes tenkemåten å være mye likt det vi har i dag bl.a. med å skape markedsplasser som bidrar til et levende samfunn.
Jeg håper at vi som en betydelig del av et nordisk selskap både skal bidra og dra nytte av erfaringer fra andre land,

samtidig som vi styrker vi vår posisjon overfor internasjonale aktører på leiemarkedet, som ofte ser på Norden som ett marked.
Vi blitt en del av Nordens største kjøpesenteraktør, men likevel vil Markedet være ledet fra Haugesund som en viktig lokal aktør og arbeidsplass for mange.

Den lokale forankringen er viktig for oss og Citycon, sier Kildal Olsen.

Transaksjonens nøkkelpunkter:

•  Etter transaksjonen eier Citycon 55 kjøpesentrene i Norden og Estland, og det totale antallet besøkende øker fra 150 millioner til over 200 millioner, og antall kvadratmeter tilgjengelig for utleie (GLA) øker fra 1 million til 1,4 millioner.

• Sektor passer perfekt strategisk med en høykvalitetsportefølje av urbane dagligvare-forankrede kjøpesentre på steder med sterk demografi.

• Citycon når umiddelbart kritisk masse i Norge - en av de raskest voksende og sterkeste økonomiene i Europa.

• Utmerket norsk ledelse slutter seg til Citycon: Kan fokusere på verdiskaping fra dag én.

• Potensiale for positive operasjonelle og finansielle synergier.

- Vi gleder oss over dette oppkjøpet som gjør at vi nå finnes i hele Norden. Transaksjonen er et viktig steg mot vårt mål om å være det mest kjente merkenavnet blant nordiske og baltiske kjøpesentre.

Strategisk passer Sektor Gruppen perfekt for oss. Sektor er en organisasjon av høy kvalitet med en imponerende merittliste, verdifulle eiendeler og en erfaren ledelse, sier Marcel Kokkeel, administrerende direktør i Citycon.

- Vi er storfornøyd med å få en eier som har mye erfaring med eiendomsforvaltning innen detaljhandel, samt en langsiktig visjon og investeringshorisont.

Å integrere Citycons brede erfaring, finansielle styrke og sterke ledelse med vår, vil gi optimale vilkår for videre vekst og utvikling. Samtidig vil det også skape stordriftsfordeler og synergier, sier Eirik Thrygg, administrerende direktør i Sektor Gruppen.