- Da får heller olja ligge..

30.06.2014
Finnmark raser mot utsettelsen av Castberg-prosjektet. -Enten får vi ilandføring, eller så får olja bare ligge, sier Ap-leder.
– Enten må vi få en ilandføring, og vi i Finnmark må få ringvirkninger. Ellers kan olja bare bli liggende.

sier leder Ingalill Olsen i Finnmark Arbeiderpartis  til dagens nyhet om at Johan Castberg-prosjektet er utsatt ytterligere ett år.

Ikke nok med det, men det kan også tyde på at Statoil er på vei bort fra ilandføringsprosjektet som selskapet i fjor var på Veidnes i Nordkapp kommune for å feire med lokalbefolkningen.

Beskjeden i dag er at ilandføring koster 10 milliarder kroner mer enn en FPSO-løsning, skriver tu.no.

(Floating Production, Storage and Offloading er en flytende plattform som brukes i petroleumsvirksomhet til havs for å prosessere og lagre petroleum under produksjon på et olje-felt. Som regel har FPSO-er form som et tankskip, men også bøyer som Sevanbøyer og sparbøyer regnes som FPSOer.) Kilde: Wikipedia.

Dette gjør at Ingalill Olsen langt på vei mener at det kan være det samme med hele det nordnorske oljeeventyret.

– Vi fryktet at det som skulle komme i dag, var en offshore lasteløsning, som vi mener er helt uakseptabelt. Sånn sett er det positivt at prosjektet er utsatt. Hvis prosjektet nå er så dårlig at det ikke kan ilandføres, så kan det egentlig bare ligge der, sier hun.

– Statoil sier at det vil bli 10 milliarder kroner dyrere med en ilandføringsløsning. Hva tenker du om det?

– Jeg kan ikke kommentere tallene, men jeg kan se hva som har skjedd i Hammerfest, hvor de har hatt Snøhvit som er et industrieventyr. Vi har også Goliat som er en offshore-løsning. Hvis det er den ringvirkningen vi skal få, som på Goliat, ja da kan det bare være, for det har ikke vært det helt store, sier hun.

Les mer her: