-De engasjerte presterer best

10.12.2013
- Engasjement er g-faktoren i en organisasjon. Er engasjementet til stede, påvirker det alt fra sykefravær, lav turnover og jobbtilfredshet til kundetilfredshet og produktivitet, mener en amerikansk lederguru.
- Å gjøre det utmerket i én jobb er langt fra noen garanti for at man gjør det utmerket i neste jobb, sier amerikanske Robert Hogan, som er Ph.d. og President i Hogan Assessment Systems.

Han snakket nylig om talentjakt på temadagen "Hodejakt og hodeløse jegere?" på BI.

- 20 prosent av de ansatte står for 80 prosent av produktiviteten, og gode ledere er gull verdt for å fremme engasjement på arbeidsplassen.
For det er de engasjerte arbeidstakerne som presterer best og får bedriften til å levere solide resultater, sier Hogan til dn.no

Her er DNA-et som passer på de fleste talenter med høyt potensial, ifølge Hogan:

• De er godt likt av andre (er varme, vennlige og forutsigbare)

• De er smarte (lærer raskt)

• De er produktive (villige til å jobbe knallhardt)

• De er "leader-like" (ambisiøse)

• De har et globalt tankesett

- Feilen mange hodejegere gjør, er at de tar til takke med kandidater som fyller de tre øverste kriteriene. Men for å ha "hele pakka" må de også ha talent for å være ledere og våge å satse i utlandet.

Dette DNA-et er mer eller mindre globalt, selv om vi ser noen små forskjeller: Asiater er mer intense, kreative og morsomme enn engelsk-språklige vestlige. Og amerikanere er mer grådige og egoistiske, sier Robert Hogan.

Han peker på at manglende engasjement på arbeidsplassen er et ledelsesproblem.
- Engasjement er g-faktoren (general) i en organisasjon. Er engasjementet til stede, påvirker dette alt fra sykefravær, lav turnover og jobbtilfredshet til kundetilfredshet og produktivitet. Lederatferd driver ansattes engasjement, derfor kan man si det så enkelt som at gode sjefer er bra for business og dårlige sjefer er dårlig for business, forklarer Hogan.

- Dårlige sjefer er roten til uengasjerte medarbeidere. Hvis man slutter i en jobb, er det ikke fordi man ikke liker jobben sin, men fordi man misliker sjefen sin, legger han til.
Effektive ledere handler med integritet, behandler folk med respekt, kommuniserer effektivt, tar gode avgjørelser, tar ansvar for egne feil, etablerer standarder og har en visjon, ifølge Robert Hogan.

- Personligheten er nøkkelen Han mener det er mulig å gjenkjenne de største ledertalentene allerede fra 13-16-årsalderen.

- Personligheten deres er nøkkelen. Hvem du er bestemmer atferd, verdier og avgjørelser, som igjen bidrar til å skape engasjement, som igjen skaper gode resultater i bedriften, oppsummerer han.Vv
 Les mer her: