- Dette er et skup!

18.01.2019
ONS-general Leif Johan Sevland blir styreformann i "nye" Haugaland Næringspark. Et skup, sier NH-direktøren
Førstkommende mandag er det generalforsamling i selskapet, som like før jul i fjor ble solgt fra Haugaland Kraft til kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord og Bokn. Der blir også det øvrige styret valgt. Ingen i valgkomiteen, som ledes av varaordfører Leiv Malvin Knutsen i Karmøy kommune, ønsker å si noe om sammensetningen i styret før etter generalforsamlingen.

Leif Johan Sevland er født og oppvokst på Karmøy og er i dag styreleder i bl.a. Hitech Vision og Norwegian Energy Cluster i Stavanger. Mest kjent er han fra jobben som ordfører i Stavanger (1995-2011) og som administrerende direktør i ONS (Oljemessen i Stavanger), der han tiltrådte i 2012

-Å ha Sevland som styreleder gir Haugaland Næringspark tyngde både nasjonalt og internasjonalt. Han har gjort en stor jobb med å posisjonere Stavanger som en internasjonal oljemetropol, og har  et bredt kontaktnett som definitivt kan komme næringsparken til gode,  Dette er definitivt et skup, sier adm.dir. i Næringsforeningen, Egil Severeide.

Etter salget av Haugaland Næringspark er eiersammensetningen som følger: Karmøy Kommune 46,05 %, Haugesund Kommune 33,12 %, Tysvær Kommune 10,85 %, Vindafjord Kommune 7,88 % og Bokn Kommune 2,10 %.

Haugaland Næringspark er Norges største industri- og næringspark med sine 5000 mål og med et havneareal på 133 mål samt ca. 80 meter dypvannskai. Parken er lokalisert mellom to av Norges største byer og samferdselsårer. Den har en unik nærhet til landets mest trafikkerte skipsled. Parken ligger på Gismarvik i Tysvær Kommune.