- Ekstremvekst innen subsea

21.06.2013
Subseamarkedet skal dobles innen 2020. Da trenger næringen mellom 1000 – 1500 nyansatte med høyere utdanning hvert eneste år.
Subseabransjen er en av Norges viktigste eksportnæringer og sysselsetter mer enn 12 000 ansatte.

Norge anses faktisk som verdensledende innen undervannsteknologi til olje- og gassbransjen. Men det er utfordrende for et lite land å beholde ledertrøyen i en av verdens raskest voksende næringer.

– Vi ser en ekstremvekst innen subsea. Ifølge Rystad Energy har norskbaserte virksomheter i dag over 50 prosent av det globale subseamarkedet på 40 milliarder dollar.

Innen 2020 skal dette markedet vokse til mer enn 100 milliarder dollar, sier Trond Olsen, administrerende direktør i næringsklyngen NCE Subsea til Teknisk Ukeblad.

Han sier at den eksplosive veksten skaper store utfordringer, og at Norges posisjon som verdensledende innen subsea er langt fra sikker.

– Vi har ikke tilgang på tilstrekkelig kompetent personell til å følge veksten. Dersom vi skal beholde og videreutvikle markedsposisjonen, må norske aktører enten flagge ut deler av virksomheten eller hente arbeidskraft i utlandet.

Det er ikke mulig for et lite land å klare å løse det ventede kompetansegapet med egne ressurser, ifølge Olsen.

Underwater Technology Foundation har fått Rystad Energy til å analysere subseamarkedet og kompetansesituasjonen i næringen.

Den omfattende rapporten til analyseselskapet konkluderer med at det er enorme muligheter for den norske subseaklyngen i årene som kommer.

I likhet med UTC advarer også Rystad Energy om at det blir utfordrende for den norske subseaklyngen å få tak i kompetent arbeidskraft.

– Norge er et lite land. Vi utdanner ikke mer enn rundt 3000 med universitetsgrad i petroleumsrelaterte fag i året.

Subseabransjen alene har behov for 1000–1500 nyansatte med universitetsgrad per år. Men det er mulig å løse kompetansemangelen dersom bransjen er villig til å tenke utradisjonelt når det gjelder rekruttering.

Les hele saken her: