- En tung ryggsekk

17.04.2018
Nestoren Terje Varberg sier takk for seg som styreleder i et selskap med 30 milliarder i gjeld.
Terje Vareberg har bedt om å bli erstattet som styreleder i Solstad Farstad, fremgår det av en børsmelding tirsdag morgen.

– Det kommer av at jeg har vært i styret i selskapet i syv år, de fire siste som leder.

Vareberg sier til Sysla at hans plan var å fratre i fjor, da fusjonen mellom de fire rederiene Solstad, Farstad, Deep Sea Supply og Rem ble et faktum.

– Så ble jeg bedt om å ta et år til, til fusjonen var på hjul. Jeg er over pensjonsalder, og nå er tiden inne for et skifte, sier Vareberg, som fylte 70 år i år.

Ifølge valgkomiteens innstilling ønskes Harald Espedal som nytt styremedlem i selskapet.

Styret skal så velge en leder.

Les saken her

Espedal har tidligere vært sjef for fondsforvalteren Skagen, og har flere styreverv, skriver E24.

Foruten flere sentrale styrelederverv – Lyse og Sandnes Sparebank – satset Harald Espedal nå på forvaltning av egne midler gjennom Espedal og Co for en tid tilbake, skriver Stavanger Aftenblad.

Han er også styremedlem i Aspelin Ramm, Den norske opera & ballett og Stavanger konserthus.

Terje Vareberg mener det er et godt selskap Espedal tar over, dersom han blir valgt til leder, slik det ligger an til.

Solstad Farstad har imidlertid under ett år etter at fusjonen var et faktum, havnet i finansielle problemer med to av datterselskapene.

Deep Sea Supply er i forhandlinger med långiverne. Farstad Shipping AS ligger an til å ha så lite penger på konto at de havner i brudd med lånebetingelsene, slik Sysla meldte tirsdag.

– Hvordan har de siste årene vært for deg, Vareberg?

– Solstad Farstad er et fantastisk selskap, med en kultur som er vel verdt å bygge videre på. Solstad har alltid vært tidlig ute – og vi var blant de første som fikk i stand en refinansiering da vi så skyene i horisonten.