- Et godt valg

15.04.2015
Et godt valg, sier HN-direktøren om ansettelsen av Einar Tho som ny ansvarlig redaktør i Haugesunds Avis.
Tho kommer fra stillingen som samfunnsredaktør i Haugesunds Avis, en stilling han har hatt siden begynnelsen av 2014. Før det har han vært vaktsjef og journalist med vekt på næringsliv i avisen.

- Jeg har kjent og jobbet med Einar i flere år, og han er en stødig og kunnskapsrik kar. Han har et stort hjerte for regionen og næringslivet her, og derfor tror jeg han vil gjøre avisen til en konstruktiv bidragsyter til å bygge regionen, sier HN-direktør Egil Severeide.

Severeide gir ros til Haugesunds Avis for den økte satsingen på næringsliv, og regner med at den videreføres under Thos ledelse.

- Det er ikke bare mediehuset i Haraldsgata som ser betydningen av næringslivsstoff. Også TV Haugaland, Karmsund og HaugesundNytt dekket dette området fra ulike vinkler og i stadig større grad. Det gjør at stadig flere her i regionen får kjennskap til det spennende jobb- og arbeidsmarkedet vi har, sier Severeide.

– Jeg gleder meg veldig til å gå inn i den nye oppgaven. Samtidig er det et stort ansvar å overta ledelsen for en virksomhet som Haugesunds Avis. Det er nesten som å overta en gård. Andre har gjort et stort arbeid før oss. Nå er oppgaven å utvikle dette videre slik at det kan fungere i en ny tid, sier den nye ansvarlige redaktøren i 120-åringen Haugesunds Avis.

Tho sier han har klare meninger om små forbedringer som skal gjennomføres uten at han på noen måte varsler revolusjon.

– Vi skal være åpne og prøvende. Det avgjørende er hva som fungerer overfor lesere og seere. Her skal vi jobbe enda bedre. Jeg har inntrykk av at alle ansatte er opptatt av å jobbe best mulig for regionen, sier han videre.

Einar Tho kommer opprinnelig fra Hjartdal i Telemark. Han studerte journalistikk i Stavanger og arbeidet et snaut år i Porsgrunns Dagblad før han ble ansatt i Stavanger Aftenblad. Etter sju år i Aftenbladet kom han til Haugesunds Avis i 2006.