- Fint å løfte bransjen fram

09.03.2015
Solstein hjelper mennesker som er havnet utenfor arbeidsfellesskapet. Det fikk de Bragdprisen 2014 for.
Næringsforeningen ønsker å gi oppmerksomhet til virksomheter som jobber for å gi en ny sjanse til mennesker som har havnet utenfor arbeidsfellesskapet, heter det i begrunnelsen fra juryen.

En av dem har oppnådd resultater som vekker nasjonal oppmerksomhet, og som er blitt et utstillingsvindu for bransjen. Her har 125 personer sitt daglige virke, 41 i ordinær jobb og resten i varig tilrettelagt arbeid.

Bedriften er kåret til årets bedrift på landsbasis, og har bygget opp en produksjon som omfatter alt fra mekanisk virksomhet, trearbeid og aluminium  til kurs og konferanser og leveranse av frukt.

Selskapet omsetter for godt over 50 millioner kroner og har bygget opp en solid egenkapital.

Bedriften navn stammer fra vikingtiden og hjalp våre forfedre til å finne solen i tåken.

Selskapet er i sin helhet eid av kommunen den holder til i.

I fjor ble en ny kafe-glasskunst og interiørbutikk åpnet i nærområdet, og den er allerede blitt en stor suksess.

Trivsel og trygghet er bedriftens mål, og de ansatte har bl.a. vært med på en uforglemmelig fotballtur til England og solskinnstur til Spania.

Mine damer og herrer; Næringsforeningens bragdpris 2014 tildeles Solstein i Karmøy kommune, sa fylkesordfører Janne Johnsen som delte ut prisen.