- Folk må flytte på seg

14.10.2016
-Jeg er redd vi kommer til å ha høy ledighet lenge. Folk må belage seg på å flytte etter jobbene.
NAV-sjef Truls Nordahl sprer ikke om seg med optimisme når han gjester Næringsforeningen for å diskutere situasjonen på arbeidsmarkedet.

At noen mener bunnen er nådd og at vi ser en endring til det bedre, er en noe dristig analyse, tror direktøren i NAV-Rogaland. Veksten i ledigheten er stoppet, er hans karakteristikk.

- Vi kommer til å ha høy ledighet lenge. Og da er det viktig å fortelle folk at de kan ikke gro fast på steder det ikke er jobber å hente. Vi må skape en forståelse for at du er nødt til å flytte på deg for å få jobb.

Om det er til Nord Norge eller Oppland. Eller skifte bransje. Vi har flere ingeniører som jobber i barnehage. Hull i CV’en er ikke kjekt å ha, sier Nordahl

I Rogaland er rundt 12000 uten jobb. Det er mer enn i hele Tysvær kommune. En god del har vært ledige lenge, og Nordahl er overrasket over at mange ikke tar innover seg at etter to år er det slutt.

Da stopper dagpengene. Da får du ikke mer midler fra staten med mindre det er så ille at du må gå på sosialen, sier Nordahl, som erfarer at det å bli arbeidsledig er en hard psykisk påkjenning for mange.

-Det ser ut for at kvinnene takler det best. På Mulighetsarenaene i Stavanger møter kvinnene opp, tare en kopp kaffe og ser etter muligheter. Mennene må ringes til. De takler ledighet dårligere,

Derfor mener NAV-sjefen det er viktig å få folk til å forstå at de må ta et tak selv, og innse at flytting er et høst aktuelt alternativ.

-Hvor kom alle de som fikk jobb i oljå fra? De flyttet jo hit fra alle landets kanter for å få jobb. Nå sliter bedrifter i Nord-Norge og på Østlandet fordi de ikke får tak i kvalifisert arbeidskraft.

Sett dere ned og diskuter om det ikke er bedre å flytte dit  jobbene finns enn å vente og håpe på et hjemsted der ledigheten er høy, sier Nordahl.

Få vil flytte

Som et apropos til denne saken; En omfattende undersøkelse blant medlemmene i arbeidstakerorganisasjonen Yrke  viser at flyttelysten er liten.

I Arbeidslivsbarometeret for 2016 fra YS er3.000 arbeidstakere spurt om bl.a.hva de er villige til å gjøre dersom de mister jobben.

Det er flest som da vil ta utdanning. Hvis du først har mistet jobben, er nær halvparten villig til å ta en dårligere betalt jobb. Men bare en av fire sier de er villige til å flytte på seg.

– Dette var mer overraskende i undersøkelsen. Jeg trodde vi var mer mobile. Men ved nærmere ettertanke er det ikke så unaturlig.

Jeg tror mange er villige til å pendle eller ta tiden til hjelp og håpe på at konjunkturene snur, sier YS-leder Jorunn Berland.