- Frykter for bransjens framtid

06.09.2013
- Det er på tide å rope varsku. En stadig større del av bransjen glir ut av hendene på de som driver seriøst og blir tatt over av aktører som er useriøse, noen ganger til og med tunge kriminelle», sier administrerende direktør i BNL, Jon Sandnes. Han kommer til ByggArena 1. november.
Byggenæringens Landsforening (BNL) advarer i Dagbladet mot at organiserte kriminelle skal få større innpass i bransjen og sier at medlemmene deres nå ser aktører som driver ren «mafiavirksomhet». Dette gjelder både skatteunndragelser, trygdesvindel og hvitvasking.

- Fortsetter dette, blir markedet ødelagt og denne delen av næringen rasert. Verken vi, fagbevegelse eller myndighetene kan sitte stille og se på at dette skjer, sier administrerende direktør i BNL, Jon Sandnes.

Nå krever BNL tiltak som kan bekjempe svart økonomi. Næringen selv er ikke i tvil om hvilket tiltak som treffer best: Innføring av fradrag for bruk av hvit arbeidskraft i forbrukermarkedet. På fagspråk ROT-fradrag (Rehabilitering, Ombygging og Tilbygg).

- I Sverige har et slikt fradrag ført til at svart arbeid i byggenæringen er så godt som forsvunnet, sier Sandnes.

I praksis innebærer ordningen at fradraget trekkes direkte fra på regningen forbrukeren mottar fra håndverkeren, forteller Sandnes. Denne må igjen sende faktura til skattemyndighetene, som så betaler ut tilsvarende beløp til håndverkeren. I Sverige er taket for fradrag satt til 50.000 kroner i året per person, og 100.000 kroner for en husholdning med flere enn en person, forteller BNL.

Påmelding og øvrig program til ByggArena finner du her:

Les mer her: