- Fullt trøkk på Rogfast/E134

22.11.2010
Det LO-tilsluttede Fellesforbundet i Nord-Rogaland vil ha fullt politisk trøkk på de viktige samferdselsprosjektene Rogfast og E134.

I en uttalelse fra styret for foreningen heter det at disse to prosjektene vil ha stor betydning for utviklingen i regionen.

Her er ordlyden i uttalelsen:

For en tid tilbake ble det avholdt et møte i Haugesund mellom ordføreren i Haugesund og byrådslederen i Bergen der de hadde Vestfast (fergefri kyststamveg fra Stavanger til Bergen) på agendaen. Det er bra at man har dette oppe til debatt. Dette er også noe som er debattert i Vestlandsrådet på flere av deres møter.

Det er allikevel viktig at vi ikke mister fokuset i forhold til vår region sine utfordringer på samferdselssektoren.
Det er særs viktig at vi har fokus på et av de viktigste samferdselsprosjektene for vår region, nemlig Rogfast (fergefri E-39 fra Randaberg til Bokn med en arm til Kvitsøy). Dette vil ha en enorm betydning for næringslivet på Haugalandet, noe også HaugesundRegionens næringsforening har vært inne på flere ganger. En annen veg som vi etter vår formening må ha full fokus på er E-134. Dette er en viktig samferdselsåre fra vest mot øst.

Når man nå er i full gang med T-forbindelsen som vil få store positive ringvirkninger og har startet på prosjekter i Haugalandspakken, er det viktig at man har fullt trøkk på Rogfast og E-134.

E134 er hovedpulsåra for kommunene i vår region. Den strekker seg fra Haugesund til Drammen og knytter kommunene og næringslivet sammen. I Norsk Transportplan (NTP) ligger det viktige utbedringsprosjekter på E 134 som gjør denne veien ennå viktigere. Når avstanden fra Stavanger og Haugesund blir kortere, vil E 134 bli enda viktigere også for Nord- Jæren.

Dette gir store muligheter for regionen, men også store utfordringer. I følge konsulentfirmaet Econ Pöyry, som har analysert konsekvensene av Rogfast, vil regionen med Haugesund som regionssenter bli særs attraktiv. Når Rogfast står klar rundt 2020, vil Bokn være 30 minutter unna sentrum i både Stavanger og Haugesund.
Da kan det være at flere ønsker å bosette seg nord for Boknafjorden framfor øst i Sandnes, som blir det store utbyggingsområdet i Stavanger-regionen i årene framover.

Vi må heller ikke glemme resten av infrastrukturen i vårt område som hele FV 47, E-39 og ny veg Sauda-Etne. Når bro over Sandsfjorden er vedtatt, vil ny veg Sauda-Etne bety mye for Suldal og Sauda.

Dette fordrer at politikerne og næringslivet er våkne og griper mulighetene slik at vår region med Haugesund som regionssentrum ikke blir en soveby for Stavanger, men utvikler seg til å bli en spennende region mellom Bergen og Stavanger.

Per Bjørn Eriksen, leder av FF avd.57 Nord-Rogaland