-Gå tidlig inn i arbeidskonflikter

26.11.2010
-Gå tidlig inn i arbeidskonflikter. Og glem for all del ikke å dokumentere forhold underveis, var advokat Tor Harald Eikes råd på Frokostmøtet i HN i dag. Eike er ikke imponert over næringslivslederes evne til å forebygge arbeidskonflikter.

- Vi opplever ofte at bedriftene mangler dokumentasjon, når de skal møte i retten. Da er det lett å bli spilt ut over sidelinjen av motparten, fordi det er bediftene som har bevisbyrden. Arbeidsmiljøloven er primært et vern av den ansatte, og uten dokumentasjon av forhistorien er det vanskelig å vinne fram i en arbeidsrettsak, sa Eike.

Eurojuris-advokaten rådet deltakerne på Næringsforeningens Frokostmøte til å være våken for situasjoner som kan utvikle seg til konflikter, og ha et bevisst forhold til bruk av virkemidler. Han mente at mange saker som ender i rettsaparatet kunne vært unngått hvis bedriftslederne hadde vært våkne, og grepet inn på et tidligere tidspunkt.

-En rettsprosess er slitende for alle parter, sa Eike, som lanserte følgende råd til hvordan tvister kan forebygges:

Ta tak i problemene tidlig
Ikke vær redd for å "vekke en sovende ulv"
Unngå konflikthåndtering etter strutseprinsippet
Sett deg grundig inn i de faktiske forhold i konflikten
Ta de involverte på alvor.
Vær konsekvent og tydelig som leder
Vær åpen om din rolle
Ikke vær redd for å markere standpunkt
Involver gjerne de tillitsvalgte

Neste møte i serien av Frokostmøter i regi av Næringsforeningen er torsdag 9.dsember. Da er det HMS-arbeidet i bedriftene som står på tapetet og møtet arrangeres i samarbeid med Haugaland HMS.