- Gode argumenter for E134

12.06.2014
-Et nyttig møte, der vi fikk enn klar følelse av at E134 står sterkt. Men dette handler om politikk, og ingenting er avgjort før Stortinget banker trasevalget gjennom
Hvor skal hovedkorridoren øst-vest gå? Eller skal det bli to? Og hvilke funksjoner og behov skal en eller to slike hovedveier dekke?

Spenningen var til å ta og føle på da Vegvesenet inviterte til innspillskonferanse («verksted») i forkant av den mye omtalte øst-vest utredningen på Ullevål Stadion onsdag  denne uken.

Et åttitalls personer fra berørte kommuner, fylkeskommuner, næringsorganisasjoner i hele Sør-Norge samt ulike  departementer deltok for å komme med synspunkter og ideer til en utredning som Vegvesenet skal ha ferdig i løpet av året.

Den skal analysere de ulike alternativene, og foreslå strategi og prioritering av traseer før utredningen sendes ut på høring ved årsskiftet.

Fra vår region møtte HN-direktør Egil Severeide, Asbjørn Moe i Etne- og Vindafjord Næringsutvikling, Tormod Karlsen i Haugaland Vekst, Arnfinn Førsund fra SMB Odda, Odda-ordfører Jon Opdal og Arne Haldorsen og Børge Skårdal fra AS Haukelivegen.

HN-direktør Egil Severeide var optimist etter onsdagens stormøte Det var også styremedlem Arne Haldorsen i AS Haukelivegen. Men selv om begge mener argumentene for å velge E134 den eneste eller som en av to hovedtraseer falt i god jord, understreker de at det er langt fram.

-Dette handler til syvende og sist om politikk. Vi har sett før at faglige argumenter må vike når de politiske prosessene begynner å rulle. Derfor gjelder om å ståløpet ut. Men i denne del av prosessen er det viktig å få sådd inn enkle budskap om E134s fortrinn uten å diskvalifisere andre, sier Severeide og Haldorsen.

På møtet ble det dokumentert at Haukelivegen har størst trafikk av de aktuelle fjellovergangene; E134, Rv7 Hardangervidda, E16 Filefjell ,RV 52 Hemsedal. Og gledelig nok trakk Vegvesenets representanter selv fram kronargumentet som den regionale delegasjonen peker på:

Den forventede trafikkøkningen på E134 når Rogfast/Hordfast er på plass og du får trafikk til denne øst-vest forbindelsen både fra Hordaland og fra sørfylket.

Samtidig- hvis det blir snakk om to hovedtraseer- er E134 uten konkurranse som det eneste alternativet sør for Hardangervidda.

-Når vi i tillegg kan argumentere med at vi har stor bedrifter på vestsiden som er avhengig av vintersikker veg, mener vi  E134 står sterkt i konkurransen om å bli en fortrukket trase av våre myndigheter, sier Severeide og Haldorsen.

vegmøte Edmund Egil  (2)

Edmund Utne fra Ullensvang Hotel i tenkeboksen (Foto: Tormod Eitrheim)