- Høyhastighetsbane er realistisk

26.01.2012
Selv om alle vurderte strekninger er samfunnsøkonomisk negative, er det fullt mulig å bygge ut høyhastighetsbane i Norge. Det er hovedkonklusjonen i høyhastighetsutredningen som ble lagt frem i går.

I går kom den endelige sluttrapporten om høyhastighetsjernbane i Norge. Konklusjonene er positive for entusiastene.

– Vi har ikke funnet noe store tekniske utfordringer, sa Tom Stillesby da han la frem utredningen. Han har vært prosjektleder for utredningen som består av til sammen 46 forskjellige delutredninger.

Selv om resultatene ikke er entydige, kan Jernbaneverket peke på flere positive effekter av en høyhastighetsutbygging.

Dette er hovedkonklusjonene i utredningen:

* Det er fullt mulig å bygge høyhastighetsbaner i Norge.

* Det er et stort endepunkt- og underveismarked gitt en reisetid på ca. tre timer mellom endepunktene.

* Utbyggingskostnadene er betydelige for alle alternativer og varierer i stor grad med tunnelandelen på de forskjellige strekningene

* Bedriftsøkonomien er positiv for alle strekningene unntatt Bergen-Haugesund-Stavanger hvis kostnader forbundet med investeringer holdes utenfor.

* Høyhastighetsbaner fører til redusert utslipp av CO2 etter at banene er satt i drift.

* Antall år før man oppnår CO2-utslippsbalanse varierer i stor grad med tunnelandelen på de forskjellige strekningene.

Når delstrekninger blir slått sammen, har Haukelialternativet, med «Y» til Bergen og Haugesund/Stavanger nær 7,5 millioner reisende, men den er også dyrest å bygge per kilometer. Høyfartsringen kommer ut med imponerende 11,9 millioner reisende. Investeringene er beregnet til 222 milliarder kroner rundt Sørlandet, 262 for Haukeli, og 495 milliarder for Høyfartsringen. En kystbane Bergen– Haugesund Stavanger er priset til 114 milliarder, og kan få 1,9 millioner passasjerer.

Stortingsrepresentant Magne Rommetveit (Ap) tror det på et tidspunkt vil bli høyhastighetsutbygging i Norge - til tross for kostnadsnivået. Og han vil ikke legge Haukelibanen død.

– Jeg oppfatter det som Jernbaneverket legger fram mer som en mulighetsstudie. Uansett er det å gå i gang med dette et teknologisk og økonomisk kvantesprang. Jeg tror derfor ikke at denne utredningen alene avgjør hvor en skal sette i gang, sier han i dagens Haugesunds Avis.

Les mer her: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/--Glem-lyntog-til-Stavanger-2645512.html

eller her: http://www.tu.no/bygg/article296831.ece