-Ikke politikernes jobb

09.03.2015
Å tro at politikerne skal finne ut av hva vi skal leve av etter oljen, er et blindskudd, skriver Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.
I mer enn ti år har vi diskutert hva vi skal gjøre etter oljen. Fallet i oljeprisen 2014 aktualiserte diskusjonene. Vi fortsetter å diskutere i 2015.

Må oljekrana skrus av umiddelbart eller vil ha en oljeindustri i mange år fremover? Er landet i krise eller ikke? Landet vårt er ikke i krise, vi er i omstilling sa statsministeren og sentralbanksjefen i januar.

Ja, da bør vi velge å bruke resten av 2015 til å bli konkrete. Frem med forslagene. Det er næringslivets hovedoppgave nå.

På tide å ta på seg arbeidshanskene.

Å tro at politikerne skal finne ut av hva vi skal leve av etter oljen, det er et blindskudd.

De skal være kloke og modige tilretteleggere for rammevilkår for ny økonomi og omstilling, men det er vi som må legge frem forslagene. Og de må være konkrete.

Det er mange politikere på Stortinget som aldri har jobbet i en bedrift, hatt linjeansvar eller jobbet med salg av varer og tjenester.

De aner ikke hva det betyr å leve med insolvensspøkelset slik mange norske grundere gjør ukentlig eller etablerte bedriftseiere som kjemper en hard internasjonal konkurranse hver dag.

Vi mobiliserer bredt

I Innovasjon Norge startet vi 2015 med arbeidshanskene på. Vi mobiliserer nå bredt hele landet og ulike næringer med ett formål; å levere en samlet oversikt over konkrete forslag til hva Norge skal satse på fremover, hva det betyr i (tverr)politiske tiltak og hvordan Innovasjon Norge kan bidra på best mulig måte.

I mai skal vi overlevere innholdet i vår årlige innovasjonstale, og du skal slippe å måtte komme på en konferanse.

Norge trenger ikke flere konferanser, vi har tusenvis.

Vårt mål er å spre innholdet i talen på hvert nes, tun, by og relevante land som er viktig for Norge.

Hver fylkeskommune og region i Norge blir nå utfordret til å jobbe tett sammen med oss for å bli tydelige på hva de som region kan levere til det nasjonale bordet. Og vi ber dem om å tørre å ha uttalte ambisjoner.

Les mer her: