- Ikke sterkt sentrum uten gode naboer

18.03.2016
Man kan ikke utvikle Haugesund uten et tett samarbeid med nabokommunene, mener by- og regionsforsker

Hva må til for å få Haugesund sentrum til å bli et attraktiv sted. Det spørsmålet har lokalpolitikerne og næringsdrivende i Haugesund stilt seg i en årrekke. Forsker Gro Sandkjær Hansen prøvde å gi noen av svarene da hun holdt foredrag på Gamle slakthuset torsdag kveld, i følge TV Haugaland.

– Det jeg snakker mye om er hvordan man utvikler gode byrom der innbyggerne ønsker å være. Samtidig handler det om hvor og hvordan man stimulerer næringslivet slik at de etablerer seg der man ønsker, sier Gro Sandkjær Hansen, som til daglig er forsker ved Norsk institutt for by- og regionsforskning.

Det politiske flertallet har allerede vedtatt at de ønsker å satse på sentrum gjennom blant annet byfortetning. Området rundt Flotmyr skal utvikles. Likevel, største utfordringen for Haugesund kan bli nabokommunene.

– Vi har en utfordring i at vi ikke har et godt samarbeid med naboen, det er synd, fordi jeg tror at det som er god byutvikling for Haugesund også er godt for Tysvær, Karmøy og Sveio, sier bystyrepolitiker for Arbeiderpartiet, Tor Inge Fredriksen.

– Man kan ikke drive god sentrumsutvikling for Haugesund uten et sterkere samarbeid på tvers av kommunegrensene. Til det er byen for tett vevd sammen, sier Gro Sandkjær Hansen.

Les mer her: