- Ingen krisestemning

23.12.2014
- Skal vi dømme ut fra signalene fra våre medlemsbedrifter er det ingen krisestemning, sier adm.dir. i Haugesundregionens Næringsforening, Egil Severeide.
Foreningen har gjennomført en undersøkelse blant et syttitalls utvalgte bedrifter for å ta pulsen på næringslivet nå før nyttår.

Resultatet viser at det er flere som venter vekst i omsetningen enn nedgang i 2015, og flere som planlegger å øke tallet på antall ansatte fremfor å redusere staben i det nye året.

Nesten 60 prosent regner med å holde bemanningen på nåværende nivå også neste år.

- Undersøkelsen  er foretatt etter det kraftige oljeprisfallet med påfølgende valutauro.

Selv om vi er sterkt eksponert mot olje-  og gassnæringen, har vi også store eksportbedrifter, som nå ser at en svakere krone vil gjøre det lettere å få solgt varene i det utenlandske markedet, sier Severeide.