- Jeg har rettet opp ryggen

04.10.2013
Martha Kold Bakkevig har gitt Alexandro Abrahamsen en sjanse. Han er blitt lærling i DeepWell etter tøffe ungdomsår. Jeg har rettet opp ryggen, sier han

Det var gjennom Kirkens Bymisjons tiltak Pedalen at DeepWell-sjefen kom i kontakt med Alexandro. Han hadde fått læreplass i Pedalen, som er verksted for sykkelreperasjoner og et tilbud til unge arbeidsløse som har falt ut av skolen, men som ikke har et rusproblem.

Alexandro droppet ut av skolen og et påfølgende spesialopplegg og slet med å få seg jobb. Gjennom NAV fikk han tips om Pedalen, og der fikk han sjansen.

- Det var et strengt regime, og det trengte jeg. Nå er jeg bare SÅ glad for å ha fått denne sjansen og for at jeg har fått lærlingekontrakt ved DeepWell, sier Alexandro.
- Jeg har rettet opp ryggen min. Det har disse flotte menneskene æren for, sier han.

Alexandro har nå fire år foran seg før han er ferdig utdannet industrimekaniker. På et møte som Kirkens Bysmisjon arrangerte for samarbeidspartnere denne uka, ble det orientert om Pedalen og de muligheter prosjektet gir for ungdom som av ulike grunner er droppet ut av skolen og blitt "navere".

Her ble det pekt på det gode samarbeidet mellom NAV, næringslivet og Kirkens Bymisjon har etablert, og som bl.a. har ført til etablering av sponsorlauget Byenglane. Martha Kold Bakkevig er styreleder og hun ble trigget av et innlegg på Haugalandskonferansen for et par år siden.

- Der fortalte Arne Valen om dette prosjektet, og jeg ble personlig engasjert. Jeg tok det opp i styret og internt i bedriften og vi ble enige om å engasjere oss. Jeg tror det føltes godt for alle å åpne dørene for andre, og å få Alexandro inn i bedriften har vært en berikelse. Vi er klar for å åpne for flere, sa DeepWell-sjefen.

På møtet orienterte også direktør for informasjon og samfunnskontakt, Paul Hegna i MøllerGruppen om sitt samarbeid med Kirkens Bymisjon og engasjement for de svakeste i samfunnet.

- Det er en stor berikelse for hele organisasjonen, og en synliggjøring av våre grunnverdier. Vi gjør ikke dette for å selge flere biler, men for å vise at vi bryr oss og tar et samfunnsansvar, sa Hegna.

MøllerGruppen kommer til å kjøpe 10.000 glassengler fra Bymisjonen årlig, og en del av dem blir produsert ved avdelingen i Haugesund.