-Jeg merket at dette var high tech

24.01.2019
Foto: Hydro/Marius Motrøen
Morten Snyen Stangeland trente dataspill før han begynte i Hydros hypermoderne pilotanlegg
I elektrolyseceller hvor badet med aluminiumoksid og fluorider holder tett på 1000 grader, og hvor strømstyrken er på flere hundre kiloampere, samtidig som store økonomiske verdier står på spill, er det lett å forstå at tørrtrening med en digital kopi kan bidra til å senke skuldrene hos ferske operatører, skriver tu.no.

– I spillet kan vi prøve ut forskjellige tiltak eller virkemidler uten at det får vidtrekkende konsekvenser og uten at vi risikerer å gjøre noen skade. Vi slipper å lære på den harde måten, sier Morten Snyen Stangeland, ung operatør ved pilotanlegget på Karmøy.

– Vi kan umiddelbart se langtidseffekten av inngrep vi gjør. I den virkelig verden ville det kanskje ta et døgn eller to før konsekvensene viste seg, sier Stangeland.

Fikk 400 søkere

Etter videregående skole og endt læretid fikk han jobb ved Hydros aluminiumsverk på Husnes i Kvinnherad kommune. Da Hydro bygde pilotanlegget på Karmøy med den mest sofistikerte elektrolyse- og styringsteknologi som verden har sett, søkte Stangeland seg dit. Det meldte seg 400 søkere til 60 nye jobber.

– Jeg ville være med på noe nytt. Opplæringen begynte ett år før produksjonsstart. I opplæringsprogrammet fikk vi bruke dataspill, i tillegg til oppfriskningskurs i teorien bak elektrolyse og teknologien i det nye anlegget, forteller Stangeland, som tilføyer at det var overveldende da han første gang kom inn i den nye elektrolysehallen:

Arbeidsdagen for operatørene i pilotanlegget tilbringes hovedsakelig i et cockpitlignende glassbur i en avansert kran. Kranen som har hurtigkobling for ulike typer verktøy, er siste skrik i aluminiumsindustrien og under stadig utvikling i samspill mellom brukerne og den tyske leverandøren.

Fra cockpiten i kranen styres og overvåkes storparten av aktiviteten i elektrolysecellene. På gulvet under kran og cockpit, er det nå svært få operatører som har sin arbeidsplass. Men det kreves fortsatt noe manuell innsats, blant annet ved tapping av produsert metall og under målinger i elektrolysebadet.

Les mer her