- Kjøper "vitenskap"

28.11.2016
Frank Vikingstad (bildet) og Sysco kjøper selskap med høyt utdannede teknologer, fysikere og matematikere.
Få måneder etter at SYSCO annonserte Credo Partner som ny hovedaksjonær viser det nye samarbeidet allerede konkrete resultater: Avtalen om kjøp av 100% av aksjene i Enfo Analytics AS som eies av Agder Energi Venture ble signert sist uke, skriver selskapet i en pressemelding.

Enfo Analytics er et selskap bestående av høyt utdannede teknologer, fysikere og matematikere, som nylig ble fisjonert ut fra Enfo Consulting AS. De ansatte har i en rekke år jobbet inn mot forsknings- og utviklingsavdelingen til Statnett, bl.a med Big Data-løsninger som automatisk identifiserer og rapporterer driftsforstyrrelser i kraftnettet (AutoDIG). En av de ansatte arbeider nå med å avlegge sin doktorgrad innenfor et høyst relevant tema.

-SYSCO ønsker å ta en enda tydeligere posisjon i digitaliseringen av kraftbransjen. Behovet for ny kompetanse innenfor områdene Big Data, Internet of Things og kunstig intelligens er stort. I dag er situasjonen litt at «alle snakker om det, ingen vet helt hva det er». Faktum er at teknologien har vært klar lenge, det er først og fremst algoritmene og analysekompetansen som mangler. Dette er hovedårsaken til at vi er så begeistret for mulighetene oppkjøpet gir oss,  sier Frank Vikingstad, adm.dir SYSCO AS.

De ansatte i Enfo Analytics vil bli en del av SYSCO sitt kontor på Lysaker. Her vil de danne grunnlaget for en ny «Data Science»-avdeling som sammen med våre tekniske fagenheter kommer til å fokusere tungt fremover på å forenkle, automatisere og innovere hverdagen til våre kunder.

- Teamet er veldig fornøyde med at vi kom til enighet , sier Harald Von Heyden, Adm.dir i Enfo AS. SYSCO, med sin kapasitet, posisjon i bransjen samt den tunge teknologikompetansen vil kunne ta ut enda mer synergier av teamet i Enfo Analytics. For oss har det vært viktig at spisskompetansen som er bygget opp gjennom mange år nå blir videreutviklet og ivaretatt på en god måte. Jeg er helt sikker på at bransjen vil få glede av den satsingen SYSCO foretar, og ønsker dem lykke til videre.

Om SYSCO
Selskapet har alltid hatt hovedfokus på kraftbransjen. Dette er vår bransjesatsing (vertikal) hvor vi har dyp forståelse av hele verdikjeden til våre kunder. Ellers har selskapet alltid hatt tung kompetanse på teknologi (horisontal) generelt, men på Oracle spesielt. Denne kompetansen tar oss på tvers av ulike kundesegmenter og bransjer. Begge disse områdene er i stor omstilling, energiselskapene digitaliserer hele sin forretningsmodell og Oracle tilbyr nå alle sine produkter i skyen. Dette utgjør for mange en trussel, for oss i SYSCO gir det mange muligheter for innovasjon. SYSCO var første partner i EMEA som ble spesialisert på Oracle Cloud og selskapet ble for øvrig tildelt prisen som «Oracle Partner of the Year» for 6. gang på rad i november i år.

Les mer om hva Statnett sier om AutoDIG: http://www.statnett.no/Samfunnsoppdrag/Fremtiden-er-elektrisk/Hvordan-skape-mening-i-tusenvis-av-data-hvert-sekund/