- Klag mindre, lær mer av Oslo

10.08.2011
Professor Frank Aarebrot mener Oslo viser større forståelse for oss vestlendinger. Vi må klage mindre og lære mer av hovedstaden.

På Energirike-konferansen i Haugesund senket den frittalende bergenseren guarden og anla en mer forsonlig holdning til Oslo. Han mener vi har mindre grunn til å klage, og desto større grunn til å lære av prosessene i og rundt hovedstaden.

- Oslo utvider sitt område til Larvik, Fredrikstad og Lillehammer. En sammenhengende kunnskapsklynge, som tilbyr interessante jobber til veldutdannede ektepar over et vidt område. Derfor flyter flinke folk dit.

- Vi har også kunnskapsklynger, men infrastrukturen hindrer oss i å utnytte dem. Først når vi får et ferjefritt samband mellom Bergen og Stavanger vil vi få et arbeidsmarked som kan veve kunnskapsklyngene sammen. 1.3 millioner mennesker vil bo og kunne få interessante arbeidsoppgaver i dette markedet, og det vil være mulig å bo i Stavanger eller Bergen og jobbe i Haugesund, sa professoren.

Fylkesordfører Tom Tvedt har lenge jobbet for å samle Vestlandet, og viste til flere eksempler på fruktbare resultater av samarbeid mellom fylkene. Han tror det er viktig å samle seg om få, men dedikerte prosjekter og heise fram de gode resultatene.

- E39 er et slikt prosjekt, som vi alle står samlet bak og der Rogfast er første skritt. Vi har fortsatt håp om byggestart i 2014, sa fylkesordføreren.