- Krevende tider

22.12.2014
Også Østensjø-rederiet må permittere. Rederisjefen varsler krevende tider, men økonomien er bunnsolid
Rederiet var vertskap for Næringsforeningens tradisjonelle julemøte med stortingsrepresentanter, ordførere, fylkespolitikere og samarbeidspartnere fredag. Det praktfulle kontorbygget ved Smedasundet dannet en perfekt ramme rundt arrangementet, og de besøkende var mektig imponert både over innredning, arkitektur og rederiets utvikling.

- Vi har hatt noen gode år, og investert tungt i en moderne flåte. Nå går vi krevende tider i møtet, men balansen er solid, sa adm.dir. Johan Rokstad til forsamlingen. Rederiet har vokst til å bli en av landets ledende offshorerederier og sysselsetter nå rundt 600 personer. Rundt seksti av dem jobber ved hovedkontoret i Haugesund.

Selskapet ble etablert av Johannes Østensjø i 1974 og har kontorer i Malta, England, Skottland, Irland og Aukra på Nord-Møre. Flåten består av 28 skip og ni nybygg.

Markedet for offshoretjenester har falt i takt med nedgangen i oljeprisen, og bransjen går usikre tider i møtet.

Redusert aktivitet innen drilling og subsea samt sanksjonene mot Russland får mye av skylden for nedgangen, mens PSV-markedet skades av for mange nybygg, mener Kristoffer Pedersen, analytiker hos Nordea markets

På menyen på julemøtet sto også et foredrag av HN-direktør Egil Severeide og en presentasjon av våre lokale stortingsrepresentanter. Alle var til stede minus Helge Thorheim, som var opptatt med møter i Kontrollkomiteen.

stortingsrepr østensjø (2)

Stortingspolitikerne våre på julemøtet i Næringsforeningen. Fra høyre Magne Rommetveit, Hege Haukeland Liadal, Bente Thorsen, Geir Toskedal, Arve Kambe og Sveinung Stensland.