- Krever penger tilbake

05.09.2012
Fylkesmannen i Rogaland vil ha penger tilbake fra den private barnehagen Espira Ree på Bryne fordi han mener barnehagen har tjent på underbemanning. Barnehagen tilhører Espira-gruppen på Karmøy.
Fylkesmannen mener at barnehagen har hatt 30 prosent lavere bemanning i 2009 enn det en tilsvarende kommunal barnehage har, og at barnehagen sparte så mye på dette at de skal betale tilbake 400.000 kroner av det offentlige tilskuddet, melder NRK. - Det er brukt penger som er ment å komme barna til gode til å berike noen andre, sier utdanningsdirektør i Rogaland Sølvi Ona Gjul til TV-programmet Brennpunkt. Det er andre gangen saken er inn hos fylkesmannen for behandling, men Espira mener det er gjort en feil i utregningen og vil ha saken behandlet enda en gang. - Dersom Fylkesmannen foretar en ny beregning, og vi er enige om det grunnlaget som er brukt, så vil vi akseptere den avgjørelsen som kommer, sier regionsjef i Espira barnehager, Glenn Kringlebotn. (©NTB) Espira Gruppen AS er et norsk barnehagekonsern med hovedkonor i Kopervik og som siden 1992 har bygget nær 180 barnehager i Norge. Gjennom driftsselskapet Espira barnehager AS drifter selskapet 69 av disse i egen regi (pr desember 2011). Espira Gruppen har over 2000 ansatte og flere enn 6 500 barn i Norge går i en Espirabarnehage. Selskapet het tidligere Barnebygg, men skiftet navn til Espira våren 2009. Styreleder i Espira Gruppen er Bente G. H. Slaatten. Administrerende direktør er Marit Lambrechts.