- Kritisk for byggenæringen

12.10.2018
En av våre viktigste næringer har noen av de største utfordringene, sier Byggarena-aktuelle Mimir Kristjansson
De neste tolv årene skal Norge få nesten en million flere mennesker. Alle disse folka må jo ha et sted å bo. Og ikke bare må vi ha boliger, vi må ha skoler, sykehus og barnehager. Og kulturbygg. Det bygges jo nå et nytt kulturhus på hvert eneste nes i Norge. Men hvem skal bygge alt dette? spør Kristjansson.

Han mener byggenæringen blir en av våre viktigste næringer i årene som kommer. Samtidig står næringen midt i noen av de vanskeligste utfordringene i norsk næringsliv.

- Arbeidslivskriminalitet florerer. Billig øst-europeisk arbeidskraft undergraver produktivitetsveksten. I Oslo er det så ille at nesten ingen nordmenn vil ta byggfag lenger, fordi det er "polakkarbeid". Useriøse aktører utkonkurrerer firma som gir skikkelige lønns- og arbeidsvilkår. Vi skal bygge en hel masse  de neste tolv årene. Men hvem skal bygge landet? spør Kristjansson, som gleder seg til å komme til Haugesund og møte næringen på Byggarena 26. oktober.

-Det skal bli kjekt å se hvordan dere håndterer utfordringene her på Vestlandet, sier mannen som fikk svært god score da han gjestet Næringsforeningen og vårt fredagskonsept Næringsvett i februar.

Mímir Kristjánsson (f. 1986) er nyhetssjef i Klassekampen og forfatter. Han har skrevet en rekke bøker, blant annet «Frihet, likhet, Island» (2015) og «Hva ville Gerhardsen gjort?» (2018). Kristjánsson er også en ivrig samfunnsdebattant.

Meld deg på her

Bilde: Samfunnsengasjerte haugelendinger møtte opp for å høre Mimir Kristjansson i Vangen i vinter. Her ser vi fra venstre. Runar Skarstein, Asle Skjærstad, Bernt Jæger, Sigurd Aase og Helene Skeie Østhus.