- Lederen må kunne faget

27.04.2012
Faglig tyngde teller mye for en leder. I en komplisert verden er det vanskelig å lede kun ved å ha gode lederegenskaper, mener Paul Chaffey.
Abelia-direktør og tidligere SV-kjendis Pal Chaffey inntok "kunnskapsredet" Deco-bygget denne uka for å snakke om kunnskapsledelse på Næringsforeningens lunsjmøte. Et førtitalls kunnskapshungrige medlemmer møtte opp og fikk bl.a.høre
Paul Chaffeys ti teser om ledelse:

1. Primadonnaer må også ledes

2. Lederen skal formulere visjon/verdigrunnlag

3. Mer ledelse av kunnskapsmedarbeidere er IKKE mer deltaljstyring

4. Motiverte ledere skaper verdier; umotiverte ødelegger dem

5. Gode fagfolk kan være elendige ledere

6. Leder er ikke noe man utpekes til, men gjør seg fortjent til

7. På seg selv kjenner man ingen andre

8. Du er leder hele tiden, også når du ikke tenker på det

9. Ledere skal spille andre gode, men ikke bli usynlige selv

10. Det normale er ikke å være norsk

Chaffey vedgikk at de fleste av tesene ikke bare har gyldighet for det vi normalt definerer som kunnskapsbedrifter. Kunnskap er blitt en nødvendighet i nær sagt alle bedrifter, og tesene kan derfor også gjelde for mange bransjer. Abelia-direktøren mener lederjobben er blitt krevende med årene, og at det er blitt vanskeligere å overleve kun på gode lederegenskaper.
-Teorien om at har du gode lederegenskaper, kan du lede hvilken som helst bedrift er vanskelig å oppfylle i praksis. Folk forventer at du har fagkunnskap, sier Chaffey