-Legg igjen fotspor etter deg

17.12.2020
Dette er et rådene fra advokaten og tingrettsdommeren
Byggebransjen var sterkt representert på dagens PLUSS frokost i regi av Næringsforeningen. I et format som best kan beskrives som en dialog mellom foredragsholderne og salen ble det svart på spørsmål tilknyttet avtaler og kontrakter.

Etter mange år som tingrettsdommer har Per Annstein Aarvik dannet seg et tydelig bilde av hvilken bransje som er mest utsatt for tvister.

-Det er nok bedrifter i bygge bransjen som er mest utsatt og som havner i retten, sier Tingrettsdommer Per Annstein Aarvik.

Advokat og Partner i Eurojuris Haugesund, Thor Harald Eike, mener problemer oppstår når partene blir enige om ting som ikke blir dokumentert.

-Det brukes ikke nok tid til å få ned på papir hva du blir enig om, sier han.

Han har en klar oppfordring til oppmøtte:

-Legg igjen fotspor etter deg. Send en SMS om du må. Gjør alt du kan for å dokumentere, sier han.

Advarer mot svart arbeid

Foredragsholderne benyttet anledningen til å advare mot svart arbeid.

-Vi ser ofte fagarbeid som er utført av kompisen til en kompis som har peiling, sier Aarvik.

-Det er ikke bra å havne i domstolen med noe slik, sier Eike

-Det slår veldig dårlig ut hvis det kommer frem at fagarbeid ble utført av kompisen til en kompis som har peiling, forklarer Aarvik videre.

Godt oppmøte

Det gleder Adm. dir i Næringsforeningen, Bernt Jæger at så mange valgte å ta turen til Næringsforeningens siste arrangement i 2020.

-Det var kjekt å se at så mange tok turen. Det er tydelig at lover og regler i et  jordnært og forståelig format er noe folk ønsker mer av, sier Jæger og viser til gode tilbakemeldinger fra deltakerne.