-Må sikre rekrutteringen

11.02.2020
-Haugalandet vil framover oppleve at årsklasser som vi tiltrekker lærlinger fra, blir mindre, sier Hydro-sjef Ingrid Heradstveit Guddal. (Foto: Hydro)
Hydro Karmøy metallverk er drivkraften bak et nyopprettet arbeidslivsråd for industrifag på Haugalandet.
Rådet består av større industrivirksomheter på Haugalandet og det offentlige som Rogaland fylkeskommune, NAV marked, NHO Rogaland, Opptek, Haugaland Vekst, og videregående skoler for industrifag. LO Nord-Rogaland og Høgskolen på Vestlandet er også invitert med.

- Et viktig fokus for oss i rådet er å arbeide med unges utdanningsvalg. Haugalandet vil framover oppleve at årsklasser som vi tiltrekker lærlinger fra, blir mindre. Det gjør at vi må ha trykk på samarbeidet og få fram utviklingsmuligheter i industrien, sier fabrikksjef Ingrid Heradstveit Guddal (bildet).

Hydro Karmøy la sist uke fram resultatene for siste kvartal 2019, som viser stabil drift, men lave metallpriser og krevende produktmarked.

Metallverket fikk et underskudd før renter og skatt på 4 millioner kroner i fjerde kvartal, mens valseverket leverte et overskudd på 13 millioner kroner.|

Hydro Karmøy består av  metallverket som produserer primæraluminium og støperiprodukter for bruk i kabler, bygninger og biler, og valseverket som fremstiller plater og bånd i aluminium rettet mot større sluttbrukere, utvalgte nisjeprodukter og grossister.

Både metallverk og valseverk legger bak seg et godt kvartal når det gjelder helse, miljø og sikkerhet (HMS). Ingen registrerte fraværsskader og lavt sykefravær. Det er gjennomført en omfattende HMS-samling med alle kontraktører.

- Vi samlet om lag 60 personer fra mer enn 30 bedrifter som jevnlig jobber her på Hydro Karmøy. Fokuset var på kvalitet og krav fra våre kunder samt forebygging av høyrisikohendelser på sikkerhetssiden, forklarer Guddal.