- Maritimt universitet i Haugesund

14.02.2011
Statssekretær Rikke Lind tar til ordet for at Haugesund skal få et et framtidig maritimt universitet. Regjeringen ønsker å spisse den maritime utdanningen i Norge og mener det er for mange utdanningssteder i dag.

Til NRK sier statssekretæren i Nærings- og Handelsdepartementet at det i dag er rundt 20 ulike steder med maritim utdanning her i landet.

-Vi trenger noen fyrtårn med maritim utdanning på fag- og høyere nivå. Haugesund har både Kystverket og Sjøfartsdirektoratet og et sterkt rederimiljø, og har utviklet en velegnet samarbeidsmodell, som andre kan lære av, sier Rikke Lind, som kaller Haugesund Norges maritime hovedstad.

- Dette er klar tale, og en viktig presisering av regionens posisjon i det maritime bildet. At statssekretæren tar til ordet for etablering av et maritimt universitet og bruker betegnelsen Norges maritime hovedstad om Haugesund-regionen er svært gledelig. Det gir oss gode kortpå hånden i arbeidet med å styrke de maritime næringer i regionen, sier adm.dir. Egil Severeide i Haugesundregionensn Næringsforening.

Les mer her: