- OK budsjett, men renta viktigst

07.10.2008
- Så vidt jeg kan se er dette et budsjett å leve med, men det gjenstår å se om medisinen er tilstrekkelig til å kurere de sykdomstrekk som finanskrisen kan føre med seg, sier administrerende direktør i Haugesundregionens Næringsforening, Egil Severeide.

Han mener likevel at det viktigste for norsk næringsliv er at dette budsjettet sørger for stans i renteveksten.
- Ytterligere rentehopp nå vil kvele investeringslysten. Det er fullt mulig å lansere et ekspansivt budsjett og likevel skape grunnlag for rentenedgang i den ekstraordinære situasjonen vi nå opplever i verdensøkonomien, sier Severeide
Han er glad for at satsingen på samferdsel får et løft, og at regjeringen vil øke bevilgningene til prosjekter innen bygg og anlegg.
- Vi trenger bedre og flere veier og prosjekter som kan bidra til å holde bygg- og anleggsnæringen beskjeftiget i en forventet nedgangskonjunktur. Vi vet det blir knallhard kamp om veimilliardene, og det er å håpe at det blir plass til både E134 og E39 i Norsk Transportplan etter dette, sier Severeide.
HN-direktøren synes også det er fint at bevilgningene til forskning og utvikling og til satsing på fornybar energi økes. På minussiden noterer Severeide seg forslaget om økt formuesskatt og arveavgift for mellomstore og større bedrifter.
- Her bruker regjeringen feil medisin. Tiden er inne til å stimulere bedriftene gjennom skatte- og avgiftslettelser slik at egenkapitalen styrkes og arbeidsplassene trygges, sier HN-direktøren.