-Om å stå i det

06.03.2021
Les synspunktet til daglig leder i FK Haugesund, John Harald Log
Haugesund sentrum er mer enn Sildajazz og festivaler i august, hvor mennesker fra hele regionen trekker inn til fest og moro. Sentrum er også dager med vakker vårsol langs indre kai, og regn og vind fra alle kanter gjennom Haraldsgata. Haugesund sentrum er mest hverdager gjennom hele året, vi liker det best sånn.

På samme måte er FK Haugesund også mest hverdager. For hva hadde vel festfotball på stadion og cupfinaler vært verdt om ikke dette skulle løfte oss fra hverdagen, ha noe å se frem mot, glede seg til, være en del av laget og fellesskapet..

Nå er vi midt inne i en pandemi som gjør det meste om til hverdager, men fremme i horisonten skimter vi konturene av noe vi kan like, en normalisering, noe å feire. Det siste året har vist oss at vi er mange som står sammen, enn dog på sikker avstand. Smittevern og restriksjoner har dessverre påvirket sportslig aktivitet, arrangementer for våre partnere og det å møtes. Vi har forsøkt innenfor gitte rammer, det er krevende, men vi har valgt å «stå i det» sammen, alternativet er liksom ikke noen løsning.

FK Haugesund er tuftet på beskjedne midler og en sportslig suksess som ikke står i stil til omland og økonomi. Kun 4 lag i Eliteserien har vært sammenhengende lengre enn det FK Haugesund har prestert. I tillegg har laget invitert til både cupfinale og europaspill de siste årene, det er da noe. Tross alt ligger vi mellom 2 større byer med lengre tradisjoner for toppfotball enn byen vår.

2021 kommer til å bli et krevende år for mange i vår region, også FK Haugesund. 2021 blir et år hvor det «å stå i det» vil være en viktig faktor. Klubben må sette tæring etter næring, vi må kutte kostnader der det er mulig. Det er slik det er om du vil overleve. Vi vil være færre som jobber på siden av laget, vi vil være avhengig at flere stiller på dugnad for klubben for at vi skal levere fotball på Haugesund stadion, vi trenger flere som vil «stå i det» for klubben, for regionens merkevare.

FK Haugesund er ingen selvfølge

For FK Haugesund er så mye mer enn spill i Eliteserien og et A-lag fremtidens lokale fotballspillere ser opp til. I kjølvannet av laget har vi et Partnersamarbeid med bedrifter som ønsker at kjøpekraft og handelskroner blir igjen i regionen. Vi har samfunnsprosjekter som spenner fra Akademiet som bidrar i alle våre samarbeidsklubber i by og bygd i regionen, til drift av Gatelag og Ung Jobb, som gir tilbake til samfunnet mer enn vi klarer å sette tall på.

Min oppfordring til oss alle fremover er at vi «står i det», for vaksinen er på veg og det må bli en bedre vår enn vi fikk i fjor.

Men det kommer ikke av seg selv, FK Haugesund er ingen selvfølge, ikke noe vi må ta for gitt.

Skal vi igjen oppleve fellesskapet med å dra i samlet flokk til nye cupfinaler i Oslo, skal vi nok en gang kjempe om å få plass på stadion når europeiske lag besøker Haugesund. Da må vi «stå i det» være med å bære hverdagene for klubben, være med å legge grunnlaget og bærekraften for fremtidige feiringer med laget. Det er feiringen, det å vinne noe som bærer oss gjennom hverdagene. Bli med på dugnaden, støtt laget og bygg regionen. Del drømmen med oss.