-Selger godt, men må bedre lønnsomheten

17.12.2019
Foto: Mørenot
Arne Birkeland synes Mørenot selger godt, men er ikke fornøyd med lønnsomheten.

Arne Birkeland kan se tilbake på et helt driftsår som konseernsjef i det Ålesund-baserte Mørenot, som leverer utstyr til fiskeri, akvakultur og offshorevirksomheten. Den tidligere Westcon-sjefen tror konsernet  lander på en omsetning på

mellom 1,2 og 1,3 milliarder kroner i 2019, og sier forkuset framover nå  vil være å «sy ting sammen».

-Vi skal hente ut de effektene vi har fått av valgene som har blitt tatt dette året, og få den utviklingen vi ønsker. Vi skal rett og slett fokusere på å få dynamikken til å gå, sier Birkeland til iLaks

Birkeland forteller at konsernet har hatt en fin utvikling hva topplinje angår, de siste årene. Likevel er konkurransen tøff:

– Den utviklingen har blitt videreført i 2019. Samtidig er vi ikke fornøyd med lønnsomheten; sterkt prispress og sterk konkurranse de siste årene i mange av våre sentrale markeder, presser våre marginer og dermed lønnsomheten.

Mørenot har avdeling på Karmøy med ca. 30 ansatte. Fra 1.1 2020 blir avdelingen sammen med andre lokalkontorer langs kysten innfusjonert i Mørenot Aquaculture AS.

Det siste året har selskapet kjøpt opp tre andre selskaper. Konkurransen er likevel tøff.

– Mørenot var i utgangspunktet et familiedrevent selskap, da det først ble etablert i 1913, da som Dyrkorn. I mai i fjor ble selskapet kjøpt opp at FSN Capital, forteller konsernsjef Arne Birkeland til iLaks.

I løpet av det siste året har de kjøpt opp ytterligere tre selskaper: Bøteriet, Hepsø Notservice og Hvalpsund Net.

– To av selskapene, Bøteriet og Hepsø Notservice, er selskaper vi allerede har god kjennskap til. I tillegg til disse to, har vi også kjøpt opp Hvalpsund Net i Danmark, som i tillegg til nøter, også leverer ringer. Med det kan vi kalle oss en totalleverandør av containment-løsninger til oppdrettsnæringen, sier Birkeland.

Hovedkontoret ligger på  Moa i Ålesund, hvor 50 av selskapets totalt nærmere 800 ansatte har sitt arbeidssted.