- Sjokkerende, sier Kambe.

29.02.2012
E39 Rogfast og E134 Stordalstunnelen i Etne er avhengig av kraftig økning i bevilgningene fra staten i forslaget til Nasjonal Transportplan.
Dersom rammen økes med 45 prosent, foreslås det prioritering av midler til til E39 Rogfast i perioden 2017 til 2023. Kryssingen av Boknafjorden er også betinget av at det blir tilslutning til opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektene, heter det i forslaget fra Statens vegvesen.

- At Rogfast ikke får starte opp er nesten ikke til å tro, sier Høyres stortingsrepresentant Arve Kambe til havis.no.

Han mener hele Vestlandet krever byggestart i 2015 og prosjektet vil i svært stor grad være bompengebetalt.

- Derfor er det sjokkerende at Rogfast ikke bare er tatt ut av planen, men faktisk ikke ligger inne under alternativet med 20% økning i planrammen en gang.

Rogfast i 2014

I Stavanger Aftenblad blir det også registrert med undring at Rogfast ikke er med i forslaget uten at bevilgningen til samferdsel blir økt med 45 prosent. Men samferdselsjef i Rogaland, Gunnar Eiterjord legger mer vekt på at Rogfast er skjøvet frem i køen med en mulig byggestart først i perioden, dvs. ikke lenge etter 2014. Dessuten vil staten gå inn med økt statlig støtte, og øke den statlige biten fra 500 millioner til en milliard. Men samtidig er det nylig blitt klart at prislappen for prosjektet er økt fra seks til åtte milliarder, og det statlige bidraget får dermed ikke den store betydning.

- Dette er dessuten er prosjekt som kan bygges uansett statlig bevilgning eller ikke, trafikken og inntektene fra bompenger er trolig stor nokk til det, sier Eiterjord.

Av andre godbiter kan nevnes at tunnelene over Haukeli er med, men også de forutsetter en økning i de statlige rammene til samferdsel på 45 prosent.

Her er teksten i forslaget til NTP som omhandler Rogaland:

Rogaland

Utbyggingen til firefelts veg på strekningen E39 Stangeland – Sandved i Sandnes kommune og ombyggingen av E39 Tjensvollkrysset i Stavanger kommune fullføres i perioden 2010-2019. I tillegg er det foreslått statlige midler til å starte byggingen av E39 Eiganestunnelen i Stavanger. Prioriteringen er avhengig av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet.

I stortingsmeldingen blir det vist til at Rogaland fylkeskommune og flere kommuner i området har arbeidet i flere år med å etablere fastlandsforbindelsen Ryfast som knytter Ryfylke tettere sammen med Nord-Jæren. Realiseringen av Eiganestunnelen i Stavanger er en forutsetning for realiseringen av Ryfast. Lokale vedtak om Ryfast er gjort, og det pågår nå kvalitetssikring av prosjektet. Det er forutsatt at Ryfast gjennomføres som et fullt ut bompengefinansiert prosjekt. Det statlige bidraget til prosjektet gis gjennom bidrag til Eiganestunnelen. Dersom kvalitetssikringen av prosjektet eller andre forhold skulle resultere i at man ikke går videre med dagens konsept, mener regjeringen det bør tas initiativ til å få vurdert en fastlandsforbindelse med alternativ trasé så raskt som mulig.

Det er prioritert statlige midler til oppfølging av Haugalandspakka.

I perioden 2014-2019 er det aktuelt å prioritere statlige midler til E39 Rogfast. Gjennomføringen av dette prosjektet vil kunne bidra ytterligere til å styrke vekstkraften i dette området. Regjeringen har satt av midler slik at Rogfast kan startes opp i perioden 2014-2019, men understreker imidlertid at en nærmere kvalitetssikring og utvikling av prosjektet er nødvendig. Regjeringen vil på en egnet måte komme tilbake til Stortinget med en samlet vurdering av prosjektet.

Arbeidet med prosjektet E39 Skibadalen i Egersund kommune er startet opp som del av den tiltakspakken regjeringen la fram i slutten av januar i år. Prosjektet omfatter fjerning av flaskehalser og er med på å få til en mer enhetlig standard på vegen. Samferdselsdepartementet legger opp til at arbeidet sluttføres i perioden. Videreføringen omfatter også utbedring av ei bru over jernbanen.

Det er lagt opp til en ramme på 1310 millioner kroner til investeringstiltak på E134 Drammen – Haugesund for årene 2009-2010. Av dette skal 420 millioner kroner brukes i første fireårsperiode. Innenfor denne rammen prioriteres blant annet trafikksikkerhetstiltak som bygging av midtrekkeverk eller bredt midtfelt på E134 på innfarten til Haugesund. I tillegg prioriteres bygging av gang- og sykkelveger og mindre utbedringer med vekt på å ta igjen forfall. Det er lagt til grunn bompenger fra Haugalandspakka til mindre investeringstiltak på E134 i Hordaland og Rogaland.

Her er utdrag som angår "vår" del av Hordaland:

Hordaland

I perioden 2010-2013 har ein priortert statlege midlar til bygging av Stordalstunnelen på E134 i Etne kommune. Den nye tunnelen vil kome i staden for ein veg som er smal og svingete, og som er utsett for ras. Prioriteringa er avhengig av at det blir tilslutnad til eit opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet, som omfattar bygging av ein om lag 1,4 kilometer lang tunnel. I tillegg kjem oppbygging av sidevegar og nytt kryss med riksveg 38. Eksisterande veg skal nyttast som lokalveg og gang- og sykkelveg. Prosjektet har eit kostnadsoverslag på 1,1 milliard kroner.

Samferdselsdepartementet vurder det som aktuelt å prioritere statlege midlar til å starte bygging av nye tunnelar på E134 over Haukelifjell og forbi Røldal. Delar av strekninga har dårleg standard, med smal og svingete veg og store høgdeskilnader. Bygging av nye tunnelar vil dessutan føre til ei vesentleg innkorting av dette viktige sambandet for nyttetrafikken mellom Austlandet og Sør-Vestlandet. Prioriteringa er avhengig av at det blir tilslutnad eit opplegg for delvis bompengefinansiering av utbygginga.

Det er lagt til grunn bompengar frå Haugalandspakka til ei rekkje investeringstiltak på E134 i Hordaland og Rogaland.

Les mer her:

Les hva aftenbladet.no skriver: