- Skal bli mer serviceorientert
03.10.2011
Direktoratet vil være en del av det norske shippingclusteret og ikke en brysom etat som prøver å stikke kjepper i hjulene for norsk maritim virksomhet.
– Vi skal være mer serviceorientert og ikke regelryttere som bare sier nei, sier Akselsen til Teknisk Ukeblad.
Han har lagt merke til at Teknisk Ukeblad rett som det er har artikler som setter direktoratet i et mindre gunstig lys.
Han tror at den nye strategiplanen vil gi brukerne, det vil si rederier, verft, konsulenter, sjøfartsorganisasjoner og sjøfolk mindre grunn til å kritisere Sjøfartsdirektoratet.
Strategiplanen gjelder fra nyttår og fire år framover. Den forrige kom i skyggen av flyttingen fra Oslo til Haugesund i 2006 og ble utarbeidet i en mindre grundig prosess.
Olav Akselsen signaliserte da han tiltrådde som sjøfartsdirektør 1. januar 2010 at han ville gjøre direktoratet mer serviceinnstilt. Han har i ett og et halvt år jobbet for å få alle til å dra i samme retning.
– Vi har en ytre ramme, som forvalter av regelverk, men innenfor der har vi stort spillerom. Det skal brukerne våre merke, sier Akselsentil tu.mo.