-Skal være nasjonalt monument

14.04.2015
Saudabuen slåss for at Folkets Hus skal bli et nasjonalt monument. Frank Aarebrot skal hjelpe til..
Den profilerte professoren er hyret som trekkplaster til folkemøtet Folkets Hus torsdag denne uka.

Arbeidet med å finanisere opprustingen av Folkets Hus er i full gang. Målet er at bygget, som ble ført opp i 1931, til slutt skal framstå som et nasjonalt monument.

– Vi ønsker at det skal vere hele landets Folkets Hus. Det er tross alt det best bevarte i sitt slag i landet, poengterer kultursjef i Sauda kommune, Åshild Marie Øverland til avisa Ryfylke.

I mars ble det klart at Folkets Hus skal organiseres som et ideelt AS. Det er opprettet et interimstyre som er sett sammen av representanter fra partene i aksjeselskapet; Sauda kommune, Sauda Vekst, Sparebankstiftelsen og Sauda fabrikkarbeiderforening.

Kommende torsdag inviterer disse, i tillegg til Eramet, til et folkemøte i kinosalen. I den sammenheng er professor i sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen, Frank Aarebrot, invitert.

– Han er absolutt aktuell og ikke minst ein veldig dyktig mann. Ikke minst  med tanke på at han i sitt NRK-sendte føredrag «Norge gjennom 200 år på 200 minutt» i fjor kalte Folkets Hus i Sauda for «arbeiderbevegelsens stavkirke». Aarebrot har vært veldig positiv til å komme til Sauda, forteller Øverland.

Frank Aarebrot sitt foredrag har fått tittelen «Sauda – ikon for industri og arbeiderhistorie».