- Skrikende mangel på fagfolk

18.01.2019
Ber om studietilbud for IT-næringen på Haugalandet: Fra venstre: Ingeline Kaldestad, (Næringsforeningen), Stian Lauknes og Magnus Hauge Bakke (Serit Idrift), Peder Kirkegaard Madsen (Atea), Frode Waagen (Sysco), Karl Inge Stensland (Jakob Hatteland Computers), Olav Espedal ( Jakob Hatteland Solutions), Jon Terje Aksland (Uni Micro), Hein Tore Tønnesen ( Appex), Steinar Skeie (Evry), Anette Håland (Bouvet) og Tone Strømseng (CGI).
IT-næringen på Haugalandet skriker etter fagfolk. Den ber Næringsforeningen hjelpe til med å pushe fram IT-studium på Høgskolen.
Denne uka var store deler av næringen samlet til møte i Haugesund. Hensikten var å få en status på kompetansebehov og hvordan tette et eventuelt kompetansegap.

-Konklusjonen er at det er en unison mangel på fagfolk. Den er så kritisk at den hindrer flere bedrifter i å vokse, sier administrerende direktør Egil Severeide i Næringsforeningen.

Aktørene er enige om å nedsette en arbeidsgruppe, som på vegne av næringen skal gå i dialog med HVL (Høgskolen på Vestlandet) med sikte på å opprette et eller flere studietilbud ved skolen.

Næringsforeningen blir sekretariat for denne gruppen.

Ressurser

På møtet var det enighet blant bedriftene om på stille ressurser til disposisjon i form av forelesere, studentoppgaver og andre tiltak som kan bidra til etablering av et eller flere studietilbud. Fra HVLs side er det en forutsetning at lokalmijøet i Haugesund stiller krefter til rådighet.

Hvordan dette skal organiseres skal nå drøftes mellom arbeidsgruppen og HVL.

Ett år siden

Hele diskusjonen om IT-studier ved Høgskolen i Haugesund startet for vel ett år siden som er henvendelse fra NAV marked om hvilken kompetanse som etterspørres på Haugalandet.

I dette møtet utfordret Høgskolen virksomhetene til å etablere et forum eller annen samarbeidsarena for å lettere koordinere behov og samarbeid med HVL.

-Næringsforeningen ble bedt om å ta denne ballen, og det gjør vi gjerne, sier Egil Severeide. For oss er den sterkt framvoksende IT-næringen i regionen et av de miljøene som vil øke regionens attraktivitet. Da må vi også sikre tilgangen på kompetanse.