- Slutt å tøve om boligkrakk!

05.02.2014
Boligprisene steg 2.4 prosent i januar sammenlignet med måneden før.- Nå må det bli slutt på preiket om boligkrakk, sier ekspert.
Boligprisstatistikken  er utarbeidet av Eiendomsverdi på vegne av Eiendomsmeglerforetakenes forening (EFF).

Korrigert for sesongvariasjoner falt prisene 0,1 prosent i forhold til desember.

Dermed er dette den svakeste januarmåneden siden 1990-tallet, hvis man ser på eiendomsbransjens sesongkorrigerte boligstatistikk.

- Utviklingen er helt i tråd med det vi forventet, sier sjeføkonom Kjell Senneset hos Prognosesenteret til DN.no.

- Tøv! - Dette slår beina under alle som spådde krakk og et boligprisfall på 5,10 og opp til 15 prosent fremover. Bare tøv! Nå får vi håpe at vi slipper å høre mer snakk om boligkrakk, for selv om prisutviklingen er svak, er det bare snakk om en korrigering, sier han.

Kjell Senneset mener de svake boligpristallene er en konsekvens av at det er blitt vanskeligere å få lån.

- Men når bankene har fått på plass egenkapitalen de må ha, vil det normalisere seg. Hvis vi i tillegg får et kraftig fall i boligbyggingen fremover, kan vi få en bratt økning i boligprisene igjen i 2016-2017, kanskje allerede i 2015. Men vår hovedprognose er nullvekst i boligprisene i 2014, sier han.

- Men noe kraftig boligprisfall ser dere ikke?

- Nei, absolutt ikke, sier Senneset.

Dét gjør heller ikke sjeføkonom Knut Anton Mork i Handelsbanken.

- Disse tallene viser en tydelig utflating - men ingen kollaps, sier han til DN.no.