- Spennende region

01.03.2011
-En veldig spennende region, sier lederen i Stortingets næringskomite, Terje Lien-Aasland. I går fikk han fyldig informasjon om Haugalandets utfordringer under besøket i Næringsforeningens lokaler i Meieribygget.

Der fikk han og Arbeiderpartiets ordførerkandidat Jarle Nilsen fra Karmøy og Aps stortingskandidat fra norfylket, Laila Thorsen, høre HN-direktør Egil Severeides visjoner for regionen. Severeide pekte på den maritime klynge, det sterke subsea-miljøet, Aibels storsatsing i Haugesund, næringsparken på Gismarvik og kommunikasjonsprosjektene Rogfast, Hordfast og oppgradering av e134 som svært positive trekk for regionen.
-Vi ligger svært strategisk til som et knutepunkt nord-sør og øst-vest og kan få store fordeleer om vi utnytter denne posisjonen riktig, sa Severeide.

Men han kom også med utfordringer til næringskomiteens leder.
- Dere må legge forholdene til rette for utbygging av K6, sørge for konsekvensutredning av Lofoten/Vesterålen slik at olje-og gassindustrien kan videreutvikles, sikre gasstilførsel til Kårstø og gi oss bedre rammer for fornybar energi, sa Severeide.
Han videreformidlet også synspunkter fra medlemsorganisasjonene, bl.a. behovet for fornyelse av fiskeflåten og en skikkelig kartlegging av havbunnen, hvor det i dag finnes svært dårlige data om hva som er nedgravd.