- Spillet må avdekkes

19.06.2012
- Spillet bak "skremselspropagandaen" om lyntog må avdekkes. Spillerne må synliggjøres, sier Jostein Soland i Næringsforeningen i Stavangerregionen
Soland var en av foredragsholderne under Norsk Banes lyntogseminar i Haugesund i går. Den tidligere direktøren jobber med samferdselsprosjekter i Næringsforeningen, og er en av pådriverne for lyntog til Vestlandet. Han var mildt sagt oppgitt ove den retorikken som fremkommer blant politikere østpå og hovedstadsmedier, som i følge Soland gang på gang forteller usannheter om regnestykket rundt lyntog i Norge.

Han viste til flere eksempler på presseoppslag og uttalelser fra fremstående stortingspolitikere, som var en grov fordreining av sannheten.

- Intercity-nettet på Østlandet framstilles som et økonomisk godt prosjekt, mens Norsk Bane/Deutsche Bahns beregninger om bl.a. Haukeli-alternativet betegnes som et "sluk". Det er så feil at man må undre på motivene, sa Soland.

Kommunikasjonssjef Thor Bjørlo og Jørg Westermann i Norsk Bane forsøkte å forklare hvorfor Jernbaneverket og Deutsche Bahns regnestykker og konklusjoner er så diametralt motsatte. De mente det i stor grad henger sammen med at de to aktørene har foretatt sine beregninger ut fra forskjellige konsepter.

- Vi kan ikke se at Stortingets intensjoner er fulgt opp i utrednringen fra Jernbaneverket. Derfor må Stortinget få et skikkelig grunnlag til å vurdere hvilke utredninger som nå må videreføres. Det er ikke bare Jernbaneverkets beregninger som må legges til grunn. Til det er spriket mellom aktørene altfor stort,

Rundt femti personer møtte fram på seminaret, som ble holdt før den ordinære generalforsamlingen i Norsk Bane.