- Sportsbutikkene vil forsvinne

21.10.2014
Økt momsgrense er kroken på døra for norske sportsbutikker, hevder Gresvig-sjefen.
Eieren av Gresvig-kjeden mener det blir kroken på døra for Norges største totalleverandør av sportsutstyr dersom regjeringas forslag til økt momsgrense blir vedtatt, skriver Nrk.no.

– Gresvig som Norges største grossist og leverandør til sportskjeder vil være borte, vi vil faktisk gå konkurs.

Gresvig-eier Olav Nils Sunde brukte sterke ord da han deltok i mandagens høring i Finanskomiteen om regjeringas forslag til økt momsgrense. I statsbudsjettet for 2015 foreslår regjeringa at dagens momsgrense på varer handlet på utenlandske nettbutikker økes fra 200 til 500 kroner. Det har vakt voldsomme reaksjoner fra handelsnæringa og arbeidsgiverforeningene NHO og Virke. Men ingen har gått like langt som Sunde:

– Det norske samfunn slik vi kjenner det i dag vil bli ødelagt. For norske sportsbutikker og norsk sportsbransje er dette snakk om liv eller død.

Sunde baserer sin dramatiske analyse på at 84 prosent av alle varene sportsbutikker selger i dag, har en prislapp på under 500 kroner. Det utgjør omlag 42 prosent av omsetningen til sportsbutikkene.

– 6,5 milliarder av sportsbransjens omsetning vil komme i direkte konkurranse med utenlandske netthandlere som slipper å betale merverdiavgift. Det er innlysende at fundamentet for vår eksistens nå blir truet dersom utenlandske aktører kan tilby sine varer med 25 prosent rabatt i forhold til norske butikker, mener Sunde.