- Starten på et industrieventyr

10.01.2019
Tømmervika (Timbervik) på Stord kan bli åsted for et industrieventyr.
– Dette er ikke bare starten på et nytt industrieventyr på Stord, men for hele Norge, sier prosjektleder Gunnar Birkeland etter nyheten om at Unitech har kjøpt et 100 dekar stort område i Tømmervika på Stord.

Her skal industriselskapet bygge en base for sammenstilling av flytende havvindmøller av typen Hywind. Bakgrunnen er forventet utbygging av havvindmøller i Nordsjøenmed blant andre Equinor sin varslede storsatsing om bygging av verdens største vindpark til havs med totalt 300 vindturbiner.

Les også: Forlenget liv for Hywind

– Vi har hatt disse planene en stund. Tømmervika er en fantastisk lokasjon og veldig strategisk plassert for kommende utbygginger av flytende havvindmøller, forteller prosjektlederen i Unitech, til Stord24.

Det blir anleggsstart allerede på vårparten, med planering først og deretter kaiutvidelse.

Del av klyngesamarbeid

Storsatsingen på Stord er del av klyngesamarbeidet Norwegian Offshore Wind Cluster, som også Equinor, Aker Solutions og Kværner er en del av.

Birkeland tror Kværner også vil dra nytte av satsinga i Tømmervika.

– V  vil ikke være vindmølleprodusent, men en fasilitator som skal tilrettelegge for sammenstillingen. Da er det klart at Kværner kan være aktuelle til å produsere understell, men turbinleverandører har vi ikke  i Norge ennå.

Birkeland sparer ikke på ordene når han skal skildre potensialet i satsingen på Stord.

– Dette er ikke bare starten på et nytt industrieventyr på Stord, men et industrieventyr for hele Norge. Spesielt innen flytende vind har Norge muligheter til å ta del i en stor del av markedet. Nå har vi gjort forarbeidet, og har en leverandørkjede klar for å stå for den utviklingen. Her vil det komme store utbygginger, og der vil Stord være midt i hjertet, sier Birkeland.