- Statoil trenger ikke drive alle feltene selv

23.10.2012
Fagforeningene mener Statoil svikter sitt samfunnsansvar ved å selge seg ut av det modne feltet Brage.
Statoil-sjef Helge Lund sier at selv om selskapet vil være den beste haleprodusenten på norsk sokkel, betyr ikke dette at de må drive alle feltene selv.
Statoil og tyske Wintershall kunngjorde på mandag at de har inngått en avtale om bytte av lisenser. Avtalen gir Statoil et nettoutbytte på 8,2 milliarder kroner.
En del av avtalen betyr at Statoil selger seg ut av Brage-feltet. Dette betyr at Wintershall blir operatør for et produserende felt på norsk sokkel for første gang.

Selv om fagforeningene Industri Energi og Safe synes det har vært en ryddig prosess for de ansatte, mener de likevel at Statoil svikter sitt samfunnsmessige ansvar på modne felt når de overfører eierandeler og operatøransvar til Wintershall.
De mener også at selskapet svekker trygghetsfølelsen ansatte på andre felt som er i haleproduksjon.
Konsernsjef i Statoil Helge Lund er ikke enig. Han sier til Aftenbladet at det er viktig å understreke at denne avtalen ikke betyr at selskapet ikke ønsker å være en haleprodusent.

Les mer her: