- Sterkt press for miljøskip

17.09.2010
- Skipsindustrien her i landet slipper ut 40 prosent av all sur nedbør. Men det er ufattelig stille i den offentlige debatt. Det ville blitt et ramaskrik om det hadde skjedd på land, sa adm.dir. Jan Fredrik Meling i Eidesvik offshore på Stordkonferansen denne uka.

AV: EGIL SEVEREIDE

Meling viste bilder fra Geirangerfjorden, der forurensningen fra cruieskip kunne ses med det blotte øyet. Han viste også til den sterke foruresningen i de viktigstre havneområdene i verden, der befolkningen f.eks. rundt Rotterdam må regne med å få forkortet levetid.

- Det var ikke bilene i Bergen som burde fått kjørenekt i vinter. Det var all skipstrafikken.
Dette kommer ikke til å bli akseptert stort lenger. Det kommer til å bli et sterkt press på skipsindustrien til å finne ny og renere teknologi, sa Eidesvik og viste til de tiltak hans eget rederi har gjennomført for å få en mer miljøvennlig flåte.

- Min drøm er å utvikle et flytende kraftverk av et skip som kan forsyne cruiseskipene i Geirangerfjorden eller i Bergan havn med strøm. Det er dyrt, men det er mulig. Vi står foran en ny ære, der vi skal ta et kvantesprang, og hvor det er helt nødvendig at myndighetene stiller opp med midler og konkurransedyktige rammebetingelser, sa Eidesvik.

Året Stordkonferanse hadde "Kursendringer i leverandørindustrien! som hovedtema og samlet rundt 140 industriledere fra hele regionen. En rekke kjente foredragsholdere kom med sine analyser og spådommer om framtida for norsk offshoreindustri, og optimismen var påtagelig:

Vi vil fortsatt ha en levedyktig oljeservicenæring i overskuelig framtid, men det er også vår svøpe: Vi har ingen "nød" for å satse steinhardt på ny fornybar energi. Det gjøres i stor stil ellers i verden, i Europa er det Tyskland som er den store entreprenøren.

- Vi har ikke det presset som resten av verden har. Nå må industrien selv innse at vi må satse og fortelle myndighetene hva som kreves. I dag er det ingen plan for utvikling av fornybar energi, og det må vi presse på for å få. Vi har en enestående kompetanse i vår eksisterende industri, og vi kan skape en helt ny næring på dette fundamentet, sa bl.a.Thorleif Enger i Forum for Miljøteknologi.

Billedtekst:

Les mer her: