- Tålmodighet og kritisk styre

16.11.2012
Tålmodighet og klokketro på eget produkt, samt et styre som evner å stille kritiske spørsmål- det er Martha Kold Bakkevig og Deepwells suksesskriterier
Denne uka fortalte toppsjefen i suksessbedriften Deepwell om dramaet rundt selskapets arbeid for å komme seg inn i en konservativ olje- og gassbransje.

Arenaen var Næringsforeningens Styrestall Haugalandet og stemningen blant de knapt femti frammøtte var fortettet da Kold Bakkevig dro sin historie.

En historie om en klar visjon om å skape noe nytt og bedre, om motkrefter som hele tiden ville sparke beina under nykomlingen, om alliansebygging og stahet og om den ubeskrivelse følelsen da beskjeden fra Statoil kom 18. mai 2009 om at en epokegjørende kontrakt var i havn.

- Den kom i grevens tid. Men hadde vi ikke hatt troen og et styre som pushet oss og stilte de rette spørsmålene underveis, er jeg redd vi ikke ville fått det til, sa Kold Bakkevig.

I dag er Deepwell et selskap med lokal forankring (Solstad olg Øsstensjø eier hver 40 %) og en solid ordremasse. Selskapet teller over 120 ansatte, og Kold Bakkevig ser lyst på framtiden.

- Vi har skapt noe nytt, men våre konkurrenter vil snart ta oss igjen. Derfor bruker vi mye tid og krefter på innovasjon som kan sikre oss et fortsaatt teknologisk forsprang,sa Kold Bakkevig.

Ekteparet Rune Bruvik og Kristine Vikse hadde mye av det samme hovedbudskapet da de presenterte sine historier om grûnderånden og veien mot målet.

Bruvik om hvordan han med tålmodighet og styrke forfulgte den uimotståelige drømmen om å lage sin egen klokke og Kristine Vikse om den harde veien fram til å eie landets ledende barneklesmerke.

- Det har vært krevende, men vi har en del fellestrekk som har hjulpet oss på veien, sa Bruvik/Vikse og oppsummerte:

- Evne til å tenke ut av boksen
- Legg frykten for framtiden bak deg
- Tro på at det umulige er mulig
- Evne til å hente inn og filtrere informasjon
- Finn de åpne dørene