- Tiltro til nye eiere

31.10.2008
- Det er her hjernekapasiteten er, den er ikke lett å flytte. Derfor har jeg stor tro på at Deep Ocean vil forbli og vokse i Haugesund, selv om vi ikke lenger har lokale eiere.

Kommersiell direktør Rolf Ivar Sørdal var klar i sine spådommer etter det mye medieomtalte oppkjøpet av DeepOcean tidligere i år, da han møtte medlemmene i Petroleumsforeningen på HSH nylig. Der snakket han om overgangen fra ”Sydvest til Cowboyhatt”.
Sørdal åpnet med å snakke om Stolt Offshore og konsekvensene av flyttingen fra Haugesund i det forrige århundret og avsluttet med beroligende meldinger om Deep Oceans framtid etter oppkjøpet av det Houston-baserte selskapet Trico Marine.
- DeepOcean var i bunn og grunn i spill fra dag 1 på grunn av eiersitsen. Ingen av aksjonærene hadde mer enn 20 prosent, og vi var utsatt for oppkjøp gjennom hele vår vekstperiode etter at vi ble børsnotert, sa Sørdal.
Oppkjøp
Han orienterte om prosessen som startet med DOFs oppkjøp av nær 40 prosent av Deep Ocean-aksjene i vår og arbeidet med å se seg om etter alternativer. At det lyktes å selge selskapet til en utenforstående kjøper mot hovedaksjonærens vilje, er en prosess som er blitt lagt merke til i mange miljøer.
- Men vi ble en ”happy family”, sa Sørdal. Aksjonærene fikk økt verdien på porteføljen sin med 28 prosent, Haugesund blir Tricos hovedbase for utviklingen av subsea-teknologi og DOF tjente 100 millioner kroner.

Større
Sørdal redegjorde også for Tricos virksomhet og fortalte at selskapet i praksis kjøpte et selskap som var større enn seg selv, da det overtok DeepOcean. Trico har i dag 60 skip, og jobber over hele verden i områdene subsea-teknologi (hovedkontor Haugesund), tauing og supply (hovedkontor Houston) og grøfting og legging av fleksible rør (hovedkontor Darlington, England).
Fra før har selskapet 240 ansatte i Norge, som er den største geografiske enheten i selskapet.
- Vi er tilfreds med våre nye eiere, vi skal utvikle selskapet i Haugesund, skatteinntektene kommer her og vi har skapt trygghet for våre ansatte, sa Sørdal.